Otevřený dopis komunitě
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Otevřený dopis komunitě

Otevřený dopis komunitě

David Růžička

David Růžička

9. 4. 2012 10:07

Zamyšlení nad současným stavem česko-slovenské League of Legends scény a jejím možným vývojem do budoucna.

Reklama

League of Legends jako e-sport

Jistě si mnoho z vás stačilo všimnout toho, jakým způsobem se v posledních měsících katapultovalo naše „LoLko“ mezi nejoblíbenější a nejsledovanější elektronické sporty na světě.

Na IEM v Hannoveru se při předávání poháru pro vítěze League of Legends turnaje dívalo na stream ve stejnou chvíli přes 267,000 lidí. To je nejvyšší dosažená sledovanost jakéhokoliv e-sportu, či progaming hry v historii (vyjma Jižní Koreu). Celý šampionát sledovalo přes 2.2 milionu diváků. Nyní se začínáme dostávat na čísla, nad kterými by neohrnovaly nos ani celostátní televize.

Víme tedy, že ve světě se League of Legends daří. Nedávno expandovalo LoLko i do Jižní Koreje, tato enkláva Starcraftu II a Fify, přijala naši MOBA (multiplayer online battle arena) hru více než vřele a v hranosti se velice rychle vyšplhala na první příčky, dokonce předčila i Starcraft II. V současnosti se jedná asi o jediný titul, který má šanci vytvořit první globální ligu, které by se dostalo podpory na celém světě.

Důvodů proč je LoL tak populární je několik, přiblížíme si je zde alespoň stručně:

1) League of Legends je zadarmo; to je asi nejpádnější důvod, proč je LoLko tak populární, zadarmo si ho může vyzkoušet každý, proto neodradí lidi předem jako některé jiné hry

2) League of Legends je jednoduché; ve smyslu, že ve srovnání například se Starcraftem stačí člověku daleko menší znalosti + mechanická dovednost pro to, aby mohl začít kompetitivně hrát, samozřejmě, že hra je komplexní, ale nezahrne člověka přehnanými nároky hned ze začátku

3) League of Legends je srozumitelné; úspěšný e-sport musí mít kromě velké hráčské základny také velkou diváckou základnu, League of Legends je hra, kterou po objasnění několika základních pojmů a mechanik může sledovat prakticky kdokoliv, navíc díky přehledné a izometricky řešené grafice je ve většině případů poměrně jednoduché sledovat veškeré dění

Teď když jsme si představili v jaké situaci je LoL ve světě a co jsou ty nejdůležitější pilíře jeho úspěšnosti jako e-sportu, pojďme se podívat, jaká je situace u nás.

League of Legends a naše scéna dnes

Zatímco ve světě, už má každá vyspělejší země fungující LoL scénu, plnou kompetitivních týmů a aktivních organizací u nás to tak zatím nevypadá. Co se týče týmů, dva nejperspektivnější celky svého času (eSuba a eXtatus) se buď rozpadly, nebo přešly do inaktivity a jejich hráči dnes hrají roztroušení v zahraničních týmech, případně vůbec. Kromě zhruba 5ti aktivnějších týmů, které hrají z hlediska východo-evropského serveru na průměrné úrovni, tu zatím prakticky neexistuje kompetitivní scéna. 

Jakou vinou se na tom podílí až do nedávné doby nízký zájem organizací pořádajících online a offline turnaje a ligy zůstává otázkou. League of Legends komunita u nás je poměrně početná, ale na druhou stranu je zde velice malá chuť se zapojovat do dění na scéně a kompetitivního hraní obecně.

Za zhruba dva roky od vzniku komunity se toho u nás moc nestalo, což je alespoň dle mého názoru velkou chybou. Když si vezmeme příklad z další velice populární progamingové hry ve světě (Starcraft II) a její situace u nás, je poměrně jasně vidět, kolik se toho dá udělat s uvědomělou komunitou a schopnými organizátory. I přes mnohem menší hráčskou základnu než má League of Legends se jim dostává větší podpory a jedná se dnes u nás o defacto prémiovou e-sports hru, která nechybí na žádné akci. Zatímco LoL se má problém dostat na Lancraft, případně naplnit mezihernový turnaj.

Ta chyba je tedy dvojí, jednak na straně subjektů a organizací, které i přes své prostředky a postavení nedokáží připravit živnou půdu pro rozvoj naší oblíbené hry jako e-sportu. Na druhé straně je to chyba hráčů samotných a to je asi větší problém.

Budoucnost League of Legends u nás

Nyní stojíme před důležitou volbou, každý z nás má možnost ovlivnit další vývoj League of Legends u nás a každého hlas a úsilí rozhodne o tom, jestli budeme hrát na té „lokální“ úrovni, nebo jestli se pokusíme dosáhnout úrovně evropské / světové.

Probuzení komunity

První krok, který je třeba podniknout, aneb začněme u sebe. Dnes a denně kolem sebe vidím hráče, kteří si stěžují na nejrůznější aspekty naší komunity. Czech kanál je většinou vyspamovaný nějakým zhrzeným hráčem, který obviňuje organizátory, kolegy hráče či snad štěstěnu samotnou. Hlavní problém zde tkví v tom, že místo toho, aby sám vyvinul nějakou snahu, si pouze stěžuje a přenáší negativní náladu dál, takže i lidé, kteří zatím neměli to „štěstí“ setkat se s jednáním které daného člověka namíchlo původně, jsou nuceni zaujmout pozici k danému konfliktu. A to je problém. Místo toho by mělo dojít k nějakému konstruktivnímu řešení problému, uveďme hypotetický příklad:

Pokud má organizátor turnajů tým dobrovolníků, kteří v očích komunity neodvádí práci hodnou dané pozice a přináší jim jen chmury a utrpení, měli by nespokojení hráči podniknout kroky k napravení dané situace, místo toho aby kategoricky odsoudil danou organizaci.

Tohle ovšem nebude fungovat bez určité oběti na straně hráčů samotných a zde přichází hlavní myšlenka této části textu:

Bez investice vlastních prostředků, nikdy nedojde ke zlepšení situace. Je nutné, aby se komunita odhodlala s nepříznivým stavem něco udělat a z vlastní iniciativy začala řešit problémy. Nikdo jiný to za nás neudělá.

Změna přístupu fungujících subjektů

Hráči však nejsou jediní, kdo musí změnit svů přístup, na české scéně figuruje nespočet organizací, které tvoří tvář česko-slovenského progamingu, ať už pro média, potenciální sponzory či zahraniční partnery z prostředí elektronických sportů.

Za zhruba dva roky od vydání League of Legends společností Riot Games, se u nás LoLko dopracovalo k tomu, že se spustila první sezóna ligy na serveru Playzone (před cca dvěma týdny) a probíhá u nás Go4LoL série organizovaná českou pobočkou ESL. Na nejpopulárnější a nejhranější elektronický sport současnosti a jednu z nejhranějších her vůbec je to docela smutné. Na kolik z toho můžeme vinit komunitu a na kolik organizace, to zůstává otázkou, každopádně nechuť na straně pořadatelů a nedostatečná podpora je zřejmá. Co je třeba proto, aby se situace změnila?

1) Aktivní propagace League of Legends jako největšího e-sportu dneška- organizátoři by měli prozřít a uvědomit si, že League of Legends je jediný titul, který u nás má šanci povýšit úroveň česko-slovenského e-sportu, alespoň na tu, které tu byla za působení Progamers (cca v letech 2002 – 2005)

2) Schopní lidé ve vedení League of Legends projektů- ať už jde o organizátory turnajů, lig, LAN akcí, nebo zástupce komunitních projektů

3) Živá a fungující konkurence, zabránění monopolu- ten vždy vede ke stagnaci, a u nás ještě navíc k mafiánským praktikám

4) Podpora předních českých týmů a herních organizací- je nepochopitelné proč největší a nejstarší české a slovenské týmy ještě nepodporují největší české e-sport titul od dob Counter Striku

Krásné na tom všem je, že to můžeme sami poměrně rychle a jednoduše změnit. Ale jde o to, že musíme jako komunita táhnout všichni za jeden provaz a vyvinout určité úsilí. Je tedy na nás, jestli budeme dál brečet nad tím, jak je (cituji klasika): „Česká scéna GG“, nebo jestli s tím aktivně něco uděláme.

Projekt Tryhard byl založen přesně z toho důvodu, aby umožnil hráčům komunikační interface s organizátory a zástupci subjektů zabývajících se League of Legends, nejen u nás, ale i ve světě (ano, čtete správně). A obecně pozvedl úroveň české komunity a sjednotil ji k ušlechtilým cílům.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama