Mid or feed 1
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Mid or feed 1

Mid or feed 1

derk

derk

31. 5. 2012 11:39

Rozhodl jsem se napsat vícedílný pořad, zabývající se hrou na střední lince. Tohle je první díl.

Reklama

Budeme si postupně ukazovat a přibližovat různé aspekty hry. Pro dnešek jsem si vybral základy, abychom začali pěkně od začátku.

 

Mid linka obecně

Střední linka (mid / mid lane, obr. 1) tvoří nejkratší cestou od Nexusu k Nexusu. Logicky vyplývá tedy i to, že jsou obě nepřátelské věže velmi blízko sebe. V současné metagame se na midu hraje nejčastěji AP carry (kouzelník neboli caster), protože tam přímo zapadá a benefituje zde asi nejvíce. AP championi jsou obecně poměrně křehcí, mají málo životů a nemívají možnost útěku. Tudíž na top lince by se většina z nich udržela velmi špatně. Na bot lince se zase lépe daří AD carry a supportovi, protože AD na rozdíl od AP nepotřebuje tolik levely, ale spíše farmu. AP carry má vysoko nastavené base staty u abilit, tudíž i bez koupených předmětů je schopno dělat vysoký damage, pokud má větší level než soupeř. Hlavně na začátku hry je AP velmi silné, právě díky vysokým základním hodnotám jeho abilit. Funkci roamování (gankování jiných linek, counterjungle, ...) zvládá v této fázi hry nejlépe. Pokud se dostanete například na bot linku a použijete správně své ability, mnohdy z toho je kill či použití summonerů. Navíc je chráněno dobře vzdáleností věže a dlouhou range. Pokud se nesnažíte nepřítele vyloženě zabít a nedostanete se tak vlastní chybou do špatné pozice, neměli byste mít na mid lince problémy (pokud nehrajete proti counterpicku nebo vás nekolečkuje jungler, který má silné ganky). Kromě AP carry se dá na midu hrát řada dalších postav, od AD carry po tanky a bruisery. Záleží na vašem týmu a na domluvě, ale v našem seriálu se budeme zabývat hlavně AP championy.

Obrázek 1 - mid linka. Zhruba v této oblasti byste se měli správně pohybovat, pokud hrajete na midu. Na nepřátelské území se vyplatí chodit málo, ale za to efektivně. Vždy si buďte jisti tím, co se MŮŽE stát příštích pár sekund, pokud se rozhodnete jít k soupeři do jungle.

 

Nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat

Mnoho hráčů dělá již od začátku chybu, když se snaží zbytečně moc zaměřit na poškozování soupeře, místo na lasthitování. Hodně lidí si také nedává pozor na junglera a hlavně v early game, kdy ještě nemají wardku a žádnou vizi hodně často umírají, právě kvůli overextendu (dostanou se vlastní chybou do pozice, z které se velmi špatně utíká). Je třeba si uvědomit, že cílem celé fáze na lince je to, abyste se udrželi co nejdéle na lince, získali co nejvíce zkušeností, zabili co nejvíce minionů a mohli si tak koupit itemy, které vám dají výhodu. Je velká chyba pouštět se do rambo akcí na prvních levelech, použít všechny summonery proto, abyste dali firstblood se mnohdy nevyplatí. Je třeba o hře přemýšlet a dívat se dopředu.

Následuje jakýsi seznam priorit, kterých by se měl hráč držet, pokud hraje na mid lince. Jsou situace, kdy se vyplatí tento seznam lehce obměnit, ale je to velmi individuální a záleží na více faktorech. Pokud jste však nováček, držte se tohoto seznamu a uvidíte, že se hned bude hrát lépe.

1. Neumřít - ideální příklad - máte 10% životů a nepřítel vás pushuje hluboko pod věž. Je lepší jít zpátky a nesnažit se věž bránit, protože ji neubráníte. Je lepší poškozená věž než poškozená věž a vaše smrt.

2. Bránit věž - běhat po mapě a vytvářet výhodu pro váš tým je důležité. Nicméně nemá cenu nechat svou věž na pospas a nechat soupeře freefarmit. Proto se vždycky snažíme nejdřív pushnout linku (zabít co nejrychleji to jde všechny cizí miniony s použitím svých abilit), aby naše věž byla v bezpečí a teprve potom se vydáváme pryč.

3. Pomoci svému týmu - pokaždé, když jste na svojí lince, je důležité dívat se po minimapě a dávat pozor. Pokud se někde něco semele, například na sebe narazí oba jungleři a rozhodnou se bojovat, většinou vyhraje ta strana, jejíž mid se tam dostane dříve a udělá z té situace 2v1. Jeden váš rychlý posun na pomoc junglerovi v early game (ztráta pár minionů na midu) vám může zajistit výhru celé hry.

4. Držet vizi (obr. 2) - vizi držíte nejen pro sebe, ale i pro celý tým. Ideálně by měli wardky (Sight Ward a Vision Ward, možno zakoupit v consumables) používat všichni hráči týmu. Měli byste získat vizi u všech východů a vchodů do cizí jungle. Pokud wardy nepoužíváte, enemy jungler (který je alespoň trochu zkušený) toho dokáže využít a získá výhodu pro celý svůj tým. Navíc pokud nemáte vizi, tak si nemůžete dovolit hrát ofensivně, protože jungler MŮŽE BÝT právě v jednom z křoví u vaší linky.

Obrázek 2 - vize kolem mid linky. Jsme na modré straně, ideálně se wardky dávají na cizí wraithy (3) a do křoví mezi cizí první věží a jejich modrým buffem (4). Případně se dají wardky použít i na dalších místech (2, obě svislé křoví hned vedle vaší linky v řece, vlastní wraithi)

5. Lasthitovat - tepvre teď se dostáváme k samotnému lasthitování. Jde o největší příjem peněz ve hře, buďte si jisti, že dorazíte všechny cizí miniony, pokud k tomu máte příležitost. Občas se nevyplatí dorazit creepa a je lepší ho nechat, i kdybyste teoreticky mohli. Stává se to hlavně ve chvíli, kdy jsou všichni vaši minioni mrtví nebo na plných životech a nepřítel je připraven do vás nacpat tolik damage, kolik se vejde, pokud si pro lasthit přijdete. Chce to trochu cviku.

6. Harass soupeře - lehce vysvětleno už v bodu číslo 5. Harass soupeře se nejčastěji vyplatí až potom, co máte zaopatřeny svoje lasthity a nepřítel ještě ne. Nejčastější chybou nováčků je to, že harass a případný kill soupeře staví na první místo, před všechno ostatní. Zabití soupeře vám však většinou nedá takovou výhodu, jako když mu dáváte deny (nenecháte ho získavat goldy, pokud možno i zkušenosti), držíte ho napushovaného a on nemá všechny lasthity a nebo ho zkrátka přefarmíte. V seriózní hře málokdy rozhodují killy na lajnách, ale spíše to, jak člověk umí farmit, jak rychle reaguje na věci co se dějí mimo jeho linku a jak se dokáže orientovat a pohybovat v pozdějších fázích hry.

7. Counterjungle - až v momentě, kdy máte peníze z minionů ve svojí kapse a (pokud to situace dovolí) dáte harass soupeři, můžete se vydat na lehký counterjungle ("ukradnutí" jednoho nebo více kempů v nepřátelské jungli). Ideálním kempem jsou wraithi (duchové, označeni wardkou číslo 3 na obrázku nahoře). Zabití tohoto kempu vám da navíc peníze i zkušenosti a zároveň tím zpomalíte cizího junglera. Vždy si však buďte jisti, že máte únikovou cestu a tyto akce podnikejte pouze tehdy, kdy máte přehled o cizím midařovi a junglerovi (ať už pomocí ward nebo je vidíte někde na mapě). 

Tohle jsou základní body, které vám pomůžou, hlavně v začátcích. Držte se jich, snažte se hrát spíše pasivně, než agresivně, trestejte každou soupeřovu chybu a snažte se jich udělat sami co nejméně.

 

Positioning, přehled o mapě

Teď už víme co a jak dělat, nedělat. Pojďme se podívat na to, kde je bezpečné na lince stát a kde vám můžou hrozit problémy. Nejčastějším úmrtím na většině linek (alespoň pokud proti sobě hrajou srovnatelní hráči) je gank od junglera. Na junglera si musíme dávat pozor od začátku hry až do konce. Zvláště v době, kdy nemáme žádnou vizi (prvních pár levelů, před prvním návratem do báze), je naprosto nejdůležitější to, abyste se nedostali do nebezpečné zóny. Hrajte chytře, počítejte s tím, že cizí jungler může být v křoví pokaždé, když se chystáte udělat nějaký ofensivní pohyb. Samozřejmě tam být nemusí a pro vás to může dopadnout dobře, ale je to risk. A riskovat se někdy vyplatit může a někdy ne. Velmi častou chybou je také to, že se hráči po zabití nepřítele ještě velmi dlouho zdržují na lajně, i když jsou na tom velmi špatně s životy, manou a cooldowny. Přijde cizí jungler, zabije je a oni jednak ztratí svou výhodu a jednak ještě dají výhodu junglerovi z cizího týmu.

Obrázek 3 - zóny bezpečí. Podle barev krásně vidíme, kde je jak bezpečně (zelená nejbezpečnější, červená nejvíce nebezpečná). Na tomto obrázku jsme na straně modré (Nexus v levém dolním rohu minimapy).

Do začátku by mělo stačit, když se budete držet v zelené a žluté oblasti (obr. 3). Při prvním návratu do základny si kupte minimálně jednu, spíše dvě wardky, abyste měli zabezpečenou klidnou linku. Když vidíte junglera někde jinde na mapě (například při ganku jiné linky), máte dveře otevřené a můžete hrát jak chcete. Oranžová a červená oblast potom značí území, které je velmi nebezpečné a pokud se tam dostanete, je velká šance, že vás to bude stát nějaký summoner spell, případně i život. Vyplatí se tam chodit pouze, pokud vidíte cizího junglera. Je dobré si také uvědomit, že není jediná úniková cesta před cizím junglerem. Nemusíte běžet pouze ke své věži, pokud vám například cestu odřízne, můžete se klidna vydat směrem přes řeku do spodní části své jungle. Pokud jungler nemá veliký movementspeed buff tak vás nechytne a vy bezpečně utečete. Na úplný závěr si ukážeme, jak stát, pokud máte pouze jednu wardku a na druhou nemáte peníze (obr. 4). Pokud máte vizi na jedné straně své linky a na druhé ne, vždycky stůjte na té straně, kde vidíte. Pokud si dáte wardku dolů a budete stát nahoře, před junglerem vás to neochrání. Zato když stojíte u své wardky, tak na vás může jungler přijít jen z jedné strany, a vy jste tak daleko, že pokud se pro gank rozhodne, vy pohodlně odejdete do své jungle na druhé straně.

Obrázek 4 - positioning s jednou wardkou. Opět se nacházíme na modré straně. Máme peníze pouze na jednu wardku. Dáme ji do spodní části řeky, wardka nás chrání před gankem zespod. Proto si musíme dávat pozor hlavně na horní část naší linky. Zelená zóna ukazuje, kde je bezpečno na lince stát.

To je pro dnešní díl všechno. Příště už se podíváme na konkrétnější věci - vhodné runy, výběr championa a další. Omlouvám se zkušenějším hráčům, pokud to pro ně bylo nudné a doufám, že se to všem nováčkům líbilo a pomohlo.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama