Mid or feed 2
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Mid or feed 2

Mid or feed 2

derk

derk

1. 9. 2012 08:54

Je tu další díl o mid lajně. Podíváme se podrobně na jednotlivé skupiny championů a rozdíly mezi nimi. Minulý díl zde.

Reklama

Na midu se dá hrát široká škála postav. Prakticky všechno, od tanků, přes ad carry až po ap carry. Náš seriál je však zaměřen hlavně AP championy, kteří se na střední linku hodí nejvíce (alespoň v dnešní době).

Druhy championů:

Podobně jako jinde, i AP postavy se dělí podle určitých odlišností. Rozdělíme si championy do čtyř hlavních kategorií, podle toho, kolik (a jak) damage dělají a podle toho, jaké nabízí možnosti.

Sustain damage

– APčka, která mají definitivně největší damage potenciál over time, mnohdy se blíží i AD carry, pokud nejde o nejpozdější fázi hry – nemusejí mít velký burst, ale v delším souboji udělají mnohdy až několikanásobně více damage než ostatní. Hlavně díky tomu, že mají velmi krátký cooldown na jedné (nebo více) z abilit, kterou mohou „spammovat". Mezi tyto postavy se řadí následující championi – Ryze, Karthus, Cassiopeia. Dalšími, trochu „slabšími sustainery", kteří však damage vyvažují i utilitou jsou Swain a Vladimir (trochu pofidérně, ale přece).

Support/utility

– postavy, které nemají velký damage over time, ale většinou mají nějaký druh engage/counterengage, hard cc (crowd control – stun, snare, fear, root, ...), burst a supportovací ability. Zařadit sem můžeme postavy jako Morgana, Anivia, Kennen, Gragas, Galio, Orianna a další. Těchto postav je nejvíce, dalo by se nazvat, že je to ten ideální druh castera (kouzelníka), jak jej známe z jiných her.

Burst

– postavy poskytující velký burst damage, který je mnohdy schopen „vymazat" kohokoliv. Většinou mají i nějaký druh cc (silence nebo stun). Patří sem Veigar, Annie, Brand a další. V této metě se moc nehrají, protože nemají takovou utilitu jako „support APčka" a jejich damage není o moc větší.

Assassin

– mají velký potenciál vyhrávat 1v1, většinou nějaký gapcloser (flash, přískok, teleport, ...) a silný snowball efekt. Jejich prací je nejčastěji zaměřit se na enemy AD nebo AP carry a zabít ho. Jejich nevýhodou je ale absence CC (většinou mají jen nějaké soft – silence, zpomalení). Patří sem Akali, Kassadin, LeBlanc, Diana a další podobní. Nevýhodou je i to, že musí jít často na melee range, aby udělali svůj maximální damage.

     

Rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi je jasný na první pohled. Sustaineři mají největší damage potenciál v delších fightech, support/utility nabízí gamebreaking ability a jsou skvělou součástí týmu, i když nemusí mít moc damage a bursteři a assasini dokáží vytvořit ohromný damage v krátkém čase, takzvaně „oneshootnout" někoho ze 100 na 0. Hrát se dají prakticky všechny postavy, záleží na vašem stylu hraní a týmových kompozicích obou stran. Výběr championa: Výběr toho správného championa záleží převážně na vašem týmu. Je také rozdíl mezi solo queue a premade hrami, kde se můžete více spolehnout na své spoluhráče.

Pokud hrajete solo queue, tak je všeobecně nejlepší vybrat si championa, který je velmi silný na lajně, dokáže jednodušše farmit a má velký gankovací potenciál. Příkladů je hned několik – Morgana, Sion, Twisted Fate, Ahri. Vaším úkolem je co nejvíce pushovat svou linku a pokaždé, když máte možnost, vydat se na jinou linku nebo do jungle a vytvářet výhodu pro váš tým. Velmi důležité pro solo queue je to, aby champion splňoval co nejvíce z následujících aspektů – schopnost pushovat, silná linka, hard cc, snowball, mobilita, engage. Nejčastější chybou při výběru championa do solo queue je pick championa, který potřebuje pomoci. V solo queue se musíte spoléhat hlavně na sebe, nemá cenu psát „když mi budeš gankovat mid, tak vyhrajeme", protože tak to prostě nefunguje. Vemte si vždy něco, co má dominantní lajnu a je samostatné.

Pokud hrajete týmovou hru, kde jsou oba týmy na srovnatelné úrovni, baví se mezi sebou a mají přehled o mapě, tak je gankování ostatních linek o mnoho těžší a měli byste se zaměřit na championy, kteří mají buď sustain damage a nebo gamebreaking ability – samozřejmě po domluvě s vaším týmem. V premadech se dá hrát víceméně všechno, ale pouze pokud to máte opravdu nahráno a víte vy i váš tým, co si můžete dovolit a co očekávat. Samotných tým kompozicí je několik. Můžete hrát na teamfighty, na poke, na splitpush, burst. Možností je opravdu mnoho a něco jako „ideální tým" neexistuje. Je dobré si však vytvořit jeden styl a po jeho zvládnutí zkoušet další. Vždycky je důležité uvědomit si co je proti vám a zamyslet se nad tím.

Existuje řada counterpicků nejen na lajně, ale i do pozdějších fází hry. Pokud má cizí tým například hypercarry setup (kogmaw, tristana nebo vayne a k tomu několik supportů), je dobré si vzít něco, co dokáže AD carry omezit od prvních levelů (ahri, twisted fate) a nedovolit mu jakkoliv farmit. A stejně tak naopak, pokud váš tým má silné AD carry, nepotřebujete dělat tolik damage, ale je lepší postarat se o jeho ochranu (Morgana, Galio, Kennen, ...). Jsou týmy, které sází na dlouhou hru a jsou týmy, které se snaží vyhrát co nejdříve a ztrácí na síle každou minutu (pokud si nevytvoří obrovský náskok v brzkých fázích hry).

Na závěr bych rád sestavil jakýsi tier list – čili seznam championů, podle toho jak jsou silní v obou aspektech (solo i premade) a kolik nabízí.

Tier 1

– Anivia, Morgana, Ryze, Ahri, Karthus, Orianna, Gragas, Zyra

Tier 2

– Vladimir, Galio, Cassiopeia, Kennen, Mordekaiser, Twisted Fate, Ziggs, Diana

Tier 3

– Annie, Brand, Fizz, Kassadin, Lulu, Lux, Leblanc, Sion, Swain, Veigar, Xerath, Viktor

Tier 4

– Akali, Heimerdinger, Janna, Karma, Katarina, Malzahar, Nidalee, Zilean, Kog Maw, Ezreal

Tier 5

– Master Yi, Teemo, Tristana, Blitzcrank, Alistar, Fiddlesticks

Jde čistě o můj osobní názor, a stoprocentně s ním nebude alespoň v malé míře souhlasit kdokoliv jiný. Ale takhle to vidím já osobně, v současné době. Tier 5 je převážně zaplněn championy, kteří jsou zkrátka lepší v jiné roli a hrát je na AP je víceméně gimmick – který ale může fungovat a funguje hlavně v solo queue. Některé postavy jsem zařadil do nižšího tier, než by si zasloužily hlavně kvůli tomu, že se v dnešní době prakticky nehrají, protože „nezapadají" do současné metagame – Malzahar, Katarina, Heimerdinger. Naopak poměrně vysoko jsou championi, které možná mnoho z vás taktéž nehraje a nezná, ale v dnešní metě jsou velmi silní – Mordekaiser, Ziggs, Viktor, Lulu, Lux. Do nejvyššího tieru se potom řadí championi, kteří se hrají nejvíce a ostatní midaře prostě a jednodušše převyšují. Nabízí větší potenciál, skillcap a možnosti celkově. Většinou totiž mají velký damage spojený se silnou lajnou, roamovacím potenciálem a do toho slušné užití v teamfightech.

Znovu opakuji, že hrát se dá opravdu všechno, záleží jen na tom, jak si s danou postavou věříte, kolik máte nahráno, jestli jde o counterpick a jestli máte tým postaven kolem ní. Jsou týmy, které i dnes hrají setupy kolem AP nidalee nebo Kogmawa. Pokud však chcete začít hrát na midu, tak doporučuji učit se některého ze silnějších hrdinů již od začátku. Na nejvyšší úrovni vidíme pravidelně stále ty samé picky – Anivia, Morgana, Karthus, Gragas, Orianna, Ahri, Ryze, Twisted Fate a Vladimir. Určitě to není náhodou, tyto postavy jsou zkrátka velmi silné, každá nabízí něco zvláštního a dobře zahrané mužou jednotlivě rozhodnout hru.

Pokud bych měl vybrat nejsilnějšího AP championa, tak bych se rozhodoval mezi Gragasem, Karthusem a Anivií, po které bych nejspíše sáhl. Jde o championa, kterého začnete chápat a umět až potom, co s ním odehrajete větší množství her (případně odehrajete velké množství her za ostatní championy) a jeho možnosti jsou opravdu ... neomezené. Podívejte se na Froggena.

Kdybychom řadili championy podle skillcapu, tedy podle toho co takový champion udělá, když ho má někdo nahraného opravdu neuvěřitelně moc, tak by se do popředí dostal Karthus, Twisted Fate, Anivia, Cassiopeia a Ryze.

Ať už jde o premade nebo solo – určitě je lepší umět hrát tři až čtyři championy na vysoké úrovni (prostě si za ně věřit a vědět, co si můžete dovolit), než umět každého trochu. Vyberte si pár championů, kteří vám sedí jako prdel na hrnec a baví vás a ty hrajte neustále dokola. Naučte se jejich sílu na různých levelech, v různých setupech.

Nejlepší trénink je v solo queue. Zapomeňte na counterpicky, vyberte si jednu postavu a tu hrajte v každé hře, v které to je možné. Neřešte váš setup, ani nepřítele, ale dokola si třeba dvacet her berte jednu a tu samou postavu. Potom zjistíte, kdy je silná, co jí dělá problém, a budete vědět, kdy hrát agresivně, kdy pasivně. To platí i pro další lajny. V situaci výběrů championa opravdu kvalita trumfuje kvantitu na všech frontách.

To je pro druhý díl MID OR FEED všechno. Příští díl bude snad s menší časovou prodlevou než tento. Odkaz na další díl ZDE .

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama