Série Zlomové momenty hry se zaměřuje na klíčové okamžiky League of Legends. Tématem budou jak změny v metě, tak historické esportové zápasy a úpravy herního designů. Zapomenuty nebudou ani ikonické chyby, které se ve hře objevily.

Předchozí díly: 


Hodnocené hry tvoří nedílnou součást League of Legends. Kolem této fronty se postavy balancují. Ne nadarmo se winrate šampionů dělí i dle divize. Hráči berou rankedy o dost vážněji, a proto je celý tento systém pro Riot i hráče velice důležitý. Občas se ve hře vyskytne chyba. Na tu vás v klientovi upozorní ikonka vykřičníku. Může jít o maličkost v podobě vypnutého skinu například. Chyba se může týkat i předmětu, nebo postavy. Většinou se to řeší vypnutím daného šampiona, nebo zakázáním předmětu v obchodě.

Největší problémy se pak mohou týkat serveru, kdy je třeba provést údržbu. V ten moment si nikdo na serveru nezahraje. Jenže serverů je mnoho a tyto údržby trvají maximálně pár hodin. Co by se ovšem stalo, kdyby se naskytla větší chyba? Bylo léto roku 2015 a jeden hráč nalezl ve hře závadu, kvůli které Riot dočasně vypnul hodnocené hry po celém světě.

Původně malá chyba

Na diskuzním fóru Reddit se objevilo video zachycující hráče, který objevil při hraní jistou nedokonalost. Její podstatou bylo umožnění okamžitého návratu. Pomocí kombinace schopností, základního útoku a příkazu pro návrat se hráč mohl okamžitě ocitnout v bázi.

Tento bug (anglické označení pro chybu) měl daleko větší dosah. Umožňoval hráčům získat obrovskou výhodu. Mohli jste vytvářet nátlak kdekoliv na mapě a ve zlomku sekundy se dostat do bezpečí domovské základny.

Chyba původně spadla do kolonky "vypneme šampiona" a mohlo být hotovo, jenže...

Kompletní vypnutí rankedů

Hráči už o pár hodin později nemohli zvolit Riven do zápasů. Riot pracoval na opravě chyby, ale vyskytla se další. Ještě daného dne se začaly objevovat videa, kde hráči ukazovali stejnou chybu s různými šampiony. Nejednalo se o bug s Riven, týkalo se to více jako 40 postav, které měly specifickou schopnost.

Při odhalování chyby se přišlo na to, že stejný účinek vyvolávají i předměty Tiamat a Hydra. Problém se týkal všech šampionů na blízko.

V tuto chvíli už nešlo vypnout předmět nebo postavy. Bug se týkal příliš velké části hry a to na všech serverech. Riot musel reagovat, ale řešení problému stále nebylo na světě. Odpoledne 15. července 2015 proto došlo k vypnutí všech hodnocených her.

Odstranění chyby

Vyřešení celého problému trvalo hodiny. Bylo třeba přepsat kód a vyzkoušet všechny problémové postavy, jejich schopnosti a kombinace s předměty. To vše v různých regionech. První oprava dokonce nefungovala a celý problém řešilo mnoho inženýrů v Riotu nonstop přes noc.

Po 24 hodinách byla vydána aktualizace. Ta přišla hráčům ve všech regionech a chybu odstranila. Hodnocené hry byly vypnuty celkem 28 hodin.

V historii hry nemá tento incident obdoby. Jak již bylo řečeno, většina bugů se řeší za chodu s tím, že problematická postava, nebo předmět, je vypnutý. Zde musel Riot sáhnout ke kompletnímu odstavení všech hodnocených her na více jak den. Chyba totiž výrazně ovlivňovala výsledky zápasů a dotkla se obrovského množství postav.


Věděli jste, že...?

  • Riot spolupracoval s adminy na diskuzním fóru Reddit, aby se o chybě nedozvědělo tolik lidí?
  • Na Apríla v roce 2011 byl Tiamat přejmenován na Tamat po jednom z pracovníků Riot Games?
  • Titanic Hydra byla přidána až později v Patchi 5.16.
  • Gangplankovo Q a Poppy pasivka jsou jediné schopnosti, které mohou na dálku využít pasivní schopnost Tiamatu.
  • Skin Championship Riven se do obchodu vrátil po 4 letech, s názvem Championship Riven 2016 za cenu 975 RP?