Ask Riot: Jak se balancují postavy?
Riot popisuje, jak probíhá balancování šampionů
Riot pravidelně odpovídá na dotazy hráčů. Nyní se dostalo na velice ožehavé téma. Balancování postav je jednou z největších kritik, kterou hráči k League of Legends mají. Jak se tedy Riot k balancování postav staví?
Otázka: Když vidím Zoe, musím se zeptat: berete při změnách postav v potaz jejich aktuální stav?
Často zohledňujeme, jak jsou postavy vnímány z pohledu hráčů. Pravidelně zmiňovanými jsou například Zoe, Yasuo, Zed, a další. Většinou to ale samotnou změnu neovlivní. Hráči si často stěžují, že proti danému šampionovi je frustrující hrát. To je ale velmi obecné tvrzení a záleží na mnoha faktorech. Například nám to neřekne, zda je postavu a její mechaniky těžké obehrát, jestli vás daný šampion rychle zabije, nebo že je šampion velmi mobilní a nedá se trefit žádnou schopností.
Všechny tyto věci ovlivňují vnímání postavy. Ne všechny faktory ovšem mohou za vaši frustraci při hraní proti ní. Vezmeme si za příklad Zeda. Pokud vás Zed 1v1 zničí tím, že použije všechny schopnosti, které trefí, včetně ultimátky a ignitu, znamená to, že je nevyvážený? Zed je assassin a zde by odvedl svoji práci. Jako obranu proti němu můžete koupit například armor nebo Zhonya's Hourglass. Proti Zedovi může být hra frustrující, pokud tyto předměty nemáte, ale neznamená to hned, že si zaslouží nerf.
Dalším bodem síly postav je například vaše MMR, herní pozice, region atd. Ne vždy je samotný šampion přehnaně silný všude. Většinou se takovýto problém omezuje u určité postavy jen na specifické ELO a region. Co může být problémové na vrcholku Challenger žebříčku v NA, nemusí být problémem v Korei. Snažíme se tedy brát balancování postav z globálního hlediska.
Ve zkratce, pohled hráčů nás většinou pouze upozorní na problém. Vyváženost postav je třeba řídit i dle dalších věcí. Vaši odezvu slyšíme, ale neznamená to automaticky, že zakročíme.
- Riot Maple Nectar, vedoucí producent týmu herního systému
Otázka: Jak probíhá testování vybalancování nové postavy?
Vyváženost jak nové, tak i nově upravené postavy prochází vždy pod rukami několika vývojářských týmů. Jsou to jak samotní designéři, tak herní testeři, a nakonec i určití kontaktní lidé z herních serverů. Často diskutujeme o balancování postavy již v počátečních fázích vývoje. Prochází nám hlavou různé otázky ve stylu "bude hraní s postavou i proti ní zábavné?" nebo "je postava účinnější, pokud za ní umíte?". Co se týče čísel, přistupujeme k balancování síly schopností až po tom, co má šampion pevně daná kouzla. Například účinek Swainovo ultimátky jsme testovali až při vypuštění na PBE.
Hodnoty síly schopností většinou porovnáváme s podobnými postavami, které již ve hře jsou. Když jsme balancovali Swaina, jako příkladem nám byli Vladimir, Lissanda, Karthus, a další postavy, které vynikají v podobných bodech, jako je Swain. Děláme to tak u více schopností.
Vyvážení těchto hodnot nám poté potvrdí náš testovací tým. Ten nám dá představu hlavně tím, že si postavu zahrají, najdou ideální předměty, runy a potvrdí nám, že i s těmito proměnnými je postava vybalancovaná.
Pokud se postava blíží vydání na Live servery, tak se sejdou výše zmíněné týmy a prodiskutují vše podstatné. Pokud je šampion příliš silný, nebo příliš slabý, vytvoří se předem plán, kde se navrhnou balanční úpravy.
- Riot King Cobra, analytik testovacího týmu