Nováčci a 10 nejčastějších chyb 2/2
Dokončení článku o nejčastějších chybách nováčků. První díl najdete zde.
6) Špatná mobilita, být pouze na lajně
Další velmi častou chybou je to, že se hráči zaměřují pouze na svou lajnu a nechodí pomáhat ostatním členům svého týmu. Zatímco někdy to může být dobré rozhodnutí, většinou je třeba, abyste alespoň párkrát za lane fázi ze své linky odešli a přesunuli tlak na jinou část mapy. Když se podíváte na solo Q anebo na kompetitivní scénu, je často vidět, že hráči běhají jako tým již od nějaké páté nebo desáté minuty. Ukažme si to na příkladu - hrajete na midu, na 3-4 levelu se vám pushne linka (ať už to je z jakéhokoliv důvodu), pokud v tuto chvíli máte alespoň nějaké životy a manu, vyplatí se jít gank na jinou lajnu. Pokud takto brzo přijdete třeba na top, který nic podobného nečeká a povede se vám dát first blood, vy i topař se dostanete do velké výhody. To samé platí i po šestce. Hlavně v solo Q je ideální pushnout linku a následně jít do jungle anebo gank na jinou linku. Takto vytvořený tlak je hodně důležitý a často oslabí a zdeptá nepřátelský tým a dostane vás do výhody.
TIP:Zkuste si v každé hře, kdy budete hrát na midu nebo na topu v early game pushnout lajnu a potom jít na gank ještě před šestým levelem (z topu na mid, z midu na top nebo na bot). Časem se naučíte sledovat celou mapu a budete vědět, kdy se vyplatí jít pomoci týmu a kdy se naopak vyplatí zůstat na lince a farmit.
7) Časté a zbytečné umíráníNejčastějším příkladem je situace, kdy vás nepřítel tlačí pod vaší věží. Mnoho lidí pod věží zůstává i když mají jen 20% a méně životů. Často se stane to, že vás nepřítel "divne" pod věž (nebo přiběhne jungler) a krom zničené věže si odnesou i kill. Teď je na místě položit si otázku: "Je lepší nechat padnout věž anebo nechat padnout věž a ještě zemřít?". Odpověď je asi jasná. Je důležité si uvědomit, že věž není nexus a téměř v každé hře padají věže na obou stranách. Dalším častým příkladem je to, že má hráč velmi málo životů a snaží se "ještě pushnout tu lajnu" nebo "provokovat a baitovat soupeře" - oboje velmi často končí smrtí hráče.
TIP:Dávejte si větší pozor. Vždy si položte otázku: "Co se může stát nejhoršího, když udělám to a to (např. zůstanu pod věží, když jsem low)?". Naučte se přicházet o objektivy (věž, drak, buff, baron), pokud jste na tom hůře než nepřátelský tým a místo toho udělejte něco na druhé straně mapy. Pokud enemy tým dělá barona a vy nemůžete zasáhnout, jděte pushovat lajny a snažte se zničit co nejvíce věží. Mnohdy to pro vás dopadne lépe.
8) Rage + negativní přístupTo není pouze u nováčků, ale u většiny hráčů League of Legends (a vlastně i jiných her). Ragování, nadávání spoluhráčům a celkově negativní přístup ke hře je velkým problémem. Co s tím můžete dělat vy? Jedině dávat pozor sám na sebe a snažit se ignorovat hráče, kteří vás urážejí a nadávají vám. V naprosté většině případů je ten hráč, který brečí, pro tým největší přítěží. V momentě, kdy je člověk ovlivněn emocemi přestává se soustředit a mnohdy vyhraná hra se otočí v prohru. Krom toho to není ani dobré na nervy a celkové rozpoložení člověka. Snažte se být tedy vždy a za všech okolností klidní. Systém hraní her (ať už normálů či rankedů) funguje tak, že NEMŮŽETE vyhrát všechny hry, i když neuděláte žádnou chybu. Přijměte to jako fakt a nestresujte se z každé prohry.
TIP:V momentě, kdy si někdo začne stěžovat nebo urážet vás / spoluhráče, snažte se to vysvětlit jednou krátkou větou. Pokud to nezabere a hráč má neustále potřebu nadávat a hádat se, dejte si ho do ignore a hrajte dál. Přece se nenecháte rozházet kvůli jednomu blbečkovi, co to prostě "moc žere".
9) Nechávat se odchytit / map awarenessNejčastější situace v pozdních fázích hry téměř na všech úrovních. Od levelu 1 přes bronze V až po absolutní vrchol kompetitivní scény. Nevím, jestli existuje jiný faktor, který prohrál více her. Jakmile se vy nebo kdokoliv z týmu nechá odchytit, stává se z celé situace 4v5 - a tedy ohromná nevýhoda pro celý tým. V tuto chvíli se nepřátelský tým pouští zpravidla do draka/barona/věže a vy jste značně omezeni. Pokud se rozhodnete bojovat a soupeř zahraje celou situaci dobře, může to být konec hry. Nejčastěji se to stává týmu, který vyhrává, protože se jednotliví hráči - jistí si svou výhrou - dostávají do 1vX situací a celkově hraní velmi nebezpečně. I z tohoto důvodu je nejlepší kupovat wardky. S tímto bodem souvisí i dobrý přehled o celé mapě.
TIP:Snažte se zajistit důležitá místa wardkami a snažte se neustále chodit se svým týmem. Pokud se někdo odtrhne, snažte se okamžitě stáhnout a dát tomu člověku najevo, že na něj čekáte. Obecně platí, že naprostou většinu solo Q ranked her vyhraje tým, který začne chodit dohromady jako první.
10) Špatné rozhodováníVelmi obsáhlá kategorie, kterou jsem se rozhodl zařadit na poslední místo - protože se sem dá zařadit prakticky všechno. Od špatného item buildu, po špatné vedení svého týmu. Nejčastěji jsou tato rozhodnutí vidět v pozdějších fázích hry. Pokud například dáte ace a jste tři naživu, je důležité něco z toho vytěžit. Pushnout věž, vzít draka, barona nebo buffy. Pokud jste ve své bázi a bráníte se, tak alespoň odpushovat a zawardit důležité objektivy. Není nic více frustrujícího, než když dáte ace a dva vaši hráči, kteří zůstali naživu, by mohli hru dokončit, ale místo toho dají přednost vyčištění dvou kempů v jungli a jdou si nakoupit. Správné rozhodování chce trochu zkušeností a samozřejmě chladnou hlavu. Pokud jej nemáte nyní, tak nezoufejte, časem se to určitě zlepší. Dávejte si na to ale pozor!
TIP:Snažte se vždy myslet dopředu a hodnotit jednotlivé možnosti. Nedělejte nebezpečné akce, pokud potenciální zisk nepřevyšuje risk. Hrajte chytře, komunikujte s týmem a snažte se ho vést.
A to je milí přátelé všechno! Dejte nám vědět v komentářích, jak se vám oba články líbily a jestli vám pomohly!