LEC zavádí omezení výplat po vzoru asijských lig
Evropská nejvyšší liga zavádí finanční stropy pro týmy. Bohatší celky taka nebudou moci utrácet za hráče obří sumy a mělo by dojít k vyrovnání sil napříč celou ligou.
S informací o zavedení výplatních stropů přišly zdroje magazínu blix.gg, následně Riot nová finanční pravidla potvrdil. V příštím roce dojde k omezení výdajů stanovených na 2 miliony euro na tým. Pokud by nějaká organizace tuto částku za rok překročila, polovina z sumy nad danou mez by se prakticky zdanila a rozdělila mezi ostatní týmy nejen v LEC, ale i v regionálních ligách. Při vyšším překročení půjde ještě o vyšší daň.
Letos v červnu jsme informovali, že stejné omezení platů se dočká také LCK a dříve už začalo platit v LPL. Právě čínská liga byla dříve známá svými lukrativními nabídkami, díky kterým řada korejských hráčů od roku 2014 přecházela do LPL.
Dočkáme se zastropování platů profesionálních hráčů? Praktika z LPL se nejspíše brzo ukáže i v další lize
Každý fanoušek esportu jistě někdy četl o absurdních částkách, které jsou týmy ochotny zaplatit za hráče. Vzpomeňme si například na legendárního čínského hráče SwordArt, za dvouletý kontrakt americký tým TSM tenkrát zaplatil 4 miliony dolarů. Absurdní částka za přestup vyústila ve smlouvu, která navíc skončila předčasně. Taková rozhodnutí bychom už nadále neměli mít šanci vidět v korejské lize. Platy by se měly rokem 2024 začít po vzoru LPL regulovat i v LCK.
Zastropování výdajů má řadu výhod i nevýhod. Mezi pozitiva patří stabilizace esportu a vyrovnání finančních možností napříč ligou. Lepší týmy mají často značně vyšší rozpočty. Mezi nevýhody patří fakt, že kariéra esport hráčů je krátká a někteří talenti si vysoký plat zaslouží. Situaci pěkně shrnul například Yamato Mebdi, bývalý trenér Fnatic.