Vítejte v jungli! Díl druhý
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Vítejte v jungli! Díl druhý

Vítejte v jungli! Díl druhý

fof0t

fof0t

1. 1. 1970 00:00

Je tu další díl série článků o junglení pro začínající i pokročilé hráče.

Reklama

Vítám vás u dalšího dílu. Dnes si povíme, jací hrdinové se hodí do jungle a podrobněji si probereme všechny možné runy a masteries. Minule jsem plánoval, že si tu řekneme něco i o itemech pro junglery a jejich trasách v jungli, ale protože se mi původně myšlený druhý díl výrazně nafoukl, rozhodl jsem se jej rozdělit na dva díly.

Jak vybrat správného hrdinu do jungle?

V minulém díle (zde) jsme si naznačili, v čem by měl hrdina vhodný do jungle vynikat. Byla to rychlost čistění kempů, schopnost udržet se v jungli naživu a gankovací potenciál. Dnes si k nim přidáme další trojici vlastností, jsou to:

Přizpůsobivost – možnost podniknout v jungli více cest a také možnost změnit svůj build v závislosti na nepřátelském týmu/junglerovi. Někteří hrdinové mají specifické buildy, kterých se musejí držet, jinak by jejich rychlost čištění zaostávala. Spousta hrdinů nedokáže zase junglit bez modrého buffu a když už ano tak podstatně pomaleji. Příklady málo adaptabilních junglerů jsou Karthus, Amumu, nebo Fiddlesticks. Naopak například Lee Sin, Shyvana nebo Mundo mohou začít kdekoli a jejich jungli to neublíží. To úzce souvisí s dalším bodem a tím jeNepředvídatelnost – schopnost začít na kterémkoli buffu spojená se silným level 2 nebo level 3 gankem číní junglera velmi nepředvídatelným. Na protivníka je kladen tlak, protože neví, zda se vynoříte ve druhé minutě nebo si napřed vyčistíte les a je tak nucen hrát pasivně. Shaco, Lee Sin nebo Jarvan jsou symbolem nepředvídatelných junglerů. Na druhé straně hrdinové nuceni začít na modrém buffu, kteří navíc nemají možnost ganku dříve než na levelu 4 (Amumu, Nautilus), jsou náchylní k invazi/counter-junglení a soupeř má spoustu místa k agresi, protože ví, že s tím nemůžete nic udělat.Counter-junglení – hrdinové silní v boji jeden na jednoho můžou výrazně poškodit nepřátelského junglera i jeho jungli. Když věci nejdou podle plánu, mají obvykle schopnost vzít rychle do zaječích a je velmi těžké je zastavit. Hrdinové vhodní pro counter-junglení jsou Shyvana, Shaco, Mundo nebo Lee Sin.

Teď už by to chtělo jen vzít všechny hrdiny, ohodnotit každému z nich šest výše popsaných vlastností a pak je objektivně rozřadit podle vhodnosti pro junglení. Fíííha. To zní jako hodně práce. Naštěstí už to udělal někdo za mě. Uznávaný jungler Stonewall na svých stránkách (zde) pravidelně vydává takzvaný Jungle tier-list. Jde o seznam hrdinů uspořádaných podle vhodnosti do jungle. A protože se na něm drtivá část junglerů (včetně mě) shodne, rozhodl jsem se, že jej zmíním i tady:

God Tier – Lee Sin, Udyr, Skarner, Trundle, Nocturne, Dr. MundoTier 1 – Jarvan IV, Maokai, Alistar, Riven, Shaco, Shyvana, Nautilus, Cho'Gath, Malphite, Amumu, OlafTier 2 – Gangplank, Rammus, Master Yi, Warwick, Hecarim,  Sejuani, Jax, Volibear, Xin Zhao, Wukong, Shen, Nunu, Tryndamere, Renekton, FiddlesticksTier 3 – Gragas, Rumble, Twitch, Fiora, Singed, Kayle, Pantheon, Twisted Fate, Janna, Kennen, Blitzcrank, Taric, Sion, Ezreal, Soraka, Karthus, Cassiopeia, Lulu, Ziggs, Fizz, Leona, Caitlyn, Corki, Heimerdinger, Brand, EveTier 4 – Veigar, Yorick, Poppy, Karma, Nasus, Irelia, Malzahar, Sivir, Galio, AkaliTier 5 – Viktor, Mordekaiser, Graves, Orianna, Garen, Ahri, Talon, Annie, Urgot, Kog'Maw, Ashe, Sona

Hrdinové jsou rozřazení do vrstev – v horní vrstvě v současnosti nejlepší a nejuniverzálnější hrdinové do lesa. Ve vrstvě 1 jsou hrdinové stále extrémně silní jungleři, ale něco málo jim chybí do dokonalosti. Vrstva 2 obsahuje hrdiny, kteří se hodí do určitých teamů nebo specifických kombinací. Hrdinové ve vrstvě 3 sice dokážou junglit, ale jejich práci dělají lépe snad všichni hrdinové nad nimi. Poslední dvě vrstvy už radši ani nezkoušejte brát do jungle.

Vždy když budete vybírat hrdinu do lesa je potřeba, abyste zvážili, jaké hrdiny má váš tým a jaké hrdiny má nepřátelský tým.  Určitě nastane spousta příležitostí, kdy hrdina například z druhé vrstvy bude do vašeho týmu sedět lépe než hrdina z první vrstvy. Je proto potřeba nebrat tohle rozdělení slepě jako nějaké Boží přikázání, ale jako pomůcku a hlavně používat u pickování hlavu.

Při výběru hrdiny je dále potřeba zvážit jeho silné stránky a podle toho pak nasadit určitý herní styl. Pantheon má velmi silné ganky, ale strašně pomalu čistí jungli – pokud byste za něj negankovali a jen dělali svoji jungli, velmi brzo by vás nepřátelský jungler přefarmil. Shyvana zase například nemá silné ganky, ale rychle čistí les a je velmi mobilní. Za shyvanu je tedy lepší po vyčistění svého lesa jít do lesa nepřátelského a ukradnout enemy junglerovi několik creepů. Pokud na to není schopen zareagovat úspěšným gankem tak slábne až do bodu, kdy už ho nepustíte do jeho vlastní jungle.

Runy a masteries – ještě jednou a podrobně.

Jak jsme si řekli v minulém díle, tak každý jungler by měl mít povinně žluté armor runy. K těm neexistuje žádná rozumná alternativa. Ostatní typy run si popíšeme nyní.

Červené runy

+1.7% attack speedAttack speed runy zrychlí vyčistění jungle drtivé většině hrdinů. Neuděláte s nimi špatně téměř za žádného hrdinu.

+1.66 armor penetrationArmor penetration pomůže mírně v jungli (creepové mají základní armor). Jejich předností jsou silnější ganky než s AS runami.

+0.95 attack damageTyto runy nejsou tak dobré jako předchozí dvě, ale junglení pomohou. Můžete je s úspěchem použít, pokud nemáte koupeny jiné runy. Hrdinové, kteří využijí AD runy na plný potenciál jsou Riven a Lee Sin.

Modré runy

+0.15 magic resist za level (2.7 magic resist na levelu 18)Nejlepší volba modrých run, i když v jungli paradoxně vůbec ničemu nepomohou (creepové dávají fyzický damage). MR za level jsou lepší pro junglery, protože v době kdy začnete tankovat nějaký větší magic damage, tak z nich budete mít více MR než kdybyste měli základní MR runy.

+1.34 magic resistStále velmi dobré na každého hrdinu. Oba typy MR run jsou navíc velmi levné.

+0.64% attack speedPokud potřebujete rychlejší jungli tak můžete sáhnout po těchto runách. Dobrá volba například pro Warwicka, který potřebuje level 6 co nejrychleji.

-0.65% cooldownyMůžou být dobré na některé junglery (např. Nautilus, Shaco), ale jsou drahé a proto je nedoporučuji.

Fialové runy

+1.5% movement speedExtrémně dobré runy na každého hrdinu a to nejen do jungle. Rychlejší pohyb po mapě a mezi kempy, lepší ganky.

+3.33 armor penetrationStejný důvod jako u červených run. Mírně pomalejší jungle než s AS runami, ale jsou lepší na ganky a do lategame.

+3.4% attack speedNejrychlejší vyčištění jungle.

+2.25 attack damagePlatí to samé co u AD červených run.

+26 healthJejich největší předností je, že fungují na každého hrdinu. O něco víc s nimi vydržíte.

Masteries

Existují čtyři standardizovaná rozdělení masteries bodů a ty si teď ukážeme.

21-9-0

Nejvíce agresivní rozdělení bodů co si s sebou můžete do jungle vzít. Pokud se soustředíte na damage více než na tankování, pak je pro vašeho hrdinu tato masteries stránka jasná volba. Riven, Lee Sin, Twitch, Tryndamere nebo Shaco jsou jasnými adepty na 21 bodů v ofenzivním stromu.

0-21-9

V minulém týdnu jsme si doporučili tohle univerzální rozdělení. Nejlépe ho využijí tankové závislí na maně. Mana za level spolu s 20% prodlouženým trváním buffů znamená maximální možné využití modrého buffu. To ocení jungleři jako jsou Amumu, Nautilus, Malphite, Rammus nebo Maokai.

9-21-0

Stránka určená pro agresivní tanky, kteří nejsou závislí na modrém buffu nebo jej pořádně nevyužijí. Devět bodů z Utility stromu jsme vložili do stromu ofenzivního. Nad tímto stromem slintají blahem Shyvana a Doktor Mundo.Body v ofenzivním stromu můžete přerozdělit pro hrdiny více profitující z armor penetration nežli z magic penetration. Tohle přerozdělení je poté dobré na tanky dps hrdinech jako Trundle, Olaf nebo Jarvan.

9-12-9

Tento strom v sobě spojuje to nejlepší z předcházejících stromů. Je perfektní volbou pro tanky dps junglery s největším potenciálem beze zbytku využít modrý i červený buff. Oproti minulé masteries stránce máte lepší early game, ale pokud ji nedokážete využít, tak po 30. minutě hry neutankujete tolik jako s 21 body v defenzivním stromu. Hrdinové, kteří mají nejlepší synergii s tímto rozdělením jsou Udyr, Jarvan, Olaf, Trundle nebo Nocturne.

S masteries narozdíl od run můžete experimentovat (nic to nestojí). Já například pokud hraji Munda nebo Shyvanu a jsem jediný tank v týmu tak beru rozdělení 2-28-0. Nebojte se tedy používat nějaké vlastní rozdělení. Všimněte si však, že všechna výše zmíněná rozdělení mají alespoň 9 bodů v defenzivním stromu. Armor, redukce damage od creepů a hlavně vracení damage útočícím creepům jsou extrémně dobré vlastnosti do lesa a měl by je mít každý jungler.

 

To je pro tento díl vše.V příštím díle se konečně dostaneme do samotné jungle. Řekneme si kde v jungli začít, jakou trasu zvolit a jaké itemy nakoupit.

Stejně jako minule se těším na vaše komentáře. Děkuju za přečtení a těším se u dalšího dílu!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama