Vítejte v jungli!
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Vítejte v jungli!

Vítejte v jungli!

fof0t

fof0t

19. 4. 2012 12:28

První díl série článků o junglení pro začínající i pokročilé hráče.

Reklama

 

Vítám vás v jungli, místě kde trávím v League of Legends většinu času. Hraji pod nickem fof0t, je mi 24 let a studuji počítačovou grafiku na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně. LoL hraju už druhým rokem, nejdříve na US serveru a poslední rok už jen na Eastu. Na progamingové scéně jsem hrál za tým myRevenge a nyní hraji v nově utvořeném týmu Kačenky. Kromě vítězství v několika Playzone cupech jsem vyhrál i českou odnož Go4LoL a největší dosavadní úspěch je týden staré vítězství na evropském Go4LoL právě s Kačenkami.

Co vám tohle čtení přinese?

V několika dílech sepíšu své znalosti a zkušenosti z jungle. Věnovat se budu jak základním věcem tak zejména v dalších dílech pokročilejším junglerským technikám. Například jak správně a efektivně gankovat, invadovat a counter-junglit. Tato junglerská příručka se určitě bude hodit každému hráči, protože znalost junglení prohloubí vaše znalosti o LoL a když víte jak jungle funguje, je poté jednodušší se s nepřátelským junglerem vypořádat. Pokud například hrajete mid, můžete vědět kdy zhruba a odkud enemy jungler gankuje a přizpůsobit tomu svůj herní styl.

A co je to ta jungle?

Jungle plní v League of Legends úlohu čtvrté lajny. Každý minion ať už v lese nebo na lajně dává při zabití určitý počet zkušeností a goldů. Junglera by měl mít každý tým proto, že se sám v lese „uživí“ a tým jako celek má více zkušeností i goldů, než kdyby les zůstal prázdný a dva hráči se museli dělit o farmu na topu. Další nespornou výhodou je potenciál ganků, při kterých se jungler může zjevit odkudkoliv a přepadnout svého protivníka.

 

 

Jungle se skládá z pěti neutrálních kempů na každé straně – jsou to vlci, duchové, střední golemové a velký červený a modrý golem. Kromě nich jsou na mapě dvě velká monstra – drak a Baron, na jejichž zabití je potřeba více členů týmu. Neutrální creepové se po zabití celého kempu znovu zrodí za určitý čas. Přesné časy můžete vidět na následujícím obrázku.

Každý kemp má svého velitele - většího creepa, za kterého je nejvíc zkušeností a goldů a který při zabití předá tomu, kdo jej zabil určitý buff. Velcí creepové v malých kempech vám dají jednorázově trochu životů a many. Modrý golem při zabití vydá modrý buff. Ten svému držiteli sníží cooldowny a zvýší regeneraci many. Červený golem vlastní buff stejné barvy, který zpomaluje zasaženého protivníka a dává mu bonusovou damage. Po setnutí draka dostane každý hráč v týmu vetší počet goldů a zkušeností. Baron po svém posledním vydechnutí dá týmu, který ho zabil obrovský počet zkušeností a goldů.  Kromě nich obdaruje žijící hráče buffem zvyšujícím jejich attack damage, ability power a regeneraci životů i many.

Co dělá junglera junglerem?

Aneb proč jsou někteří hrdinové do jungle vhodnější než druzí:

Rychlost – hrdinové, kteří dokážou rychle vyčistit jungli sbírají rychleji zkušenosti a goldy z creepů a drží krok s ostatními lajnami. Můžou také častěji gankovat. Mezi nejrychlejší junglery patří například  Udyr, Shyvana, Maokai a Mundo. Rychlost jde ruku v ruce s dalším bodem a tím je

Přežití – pokud creepy zabíjíte rychle, nedávají vám takovou damage a nemusíte často chodit do báze. Hrdinové se zabudovaným lifestealem, štítem nebo zvýšenou regenerací jsou zpravidla vhodní do jungle. Příklady – Skarner, Warwick, Fiddlesticks, Udyr, Lee Sin.

Ganky – jungler bez nějaké formy CC (zpomalení, stun, fear) nemá moc možností jak pomoci spoluhráčům na lajnách. Je odkázán na pasivní farmení v lese a ztrácí tak potenciál vyvinout tlak na protihráče. Nejlepší gankeři jsou například Shaco, Rammus, Alistar a Nocturne.

Ideální hrdina do jungle by měl splňovat všechny tři body, anebo vynikat ve dvou z nich (jak si rozvedeme v dalším díle).

Co si přibalit do lesa?

Runy – optimální sada run výrazně urychlí pohyb mezi kempy a udrží hráče při životě. Každý správný jungler by si měl přichystat žluté armor runy. Ty redukují damage, kterou dostáváte od creepů a nemusíte tak polykat jednu lahvičku za druhou.

       

       + 1.41 armor

Další typy run už jsou více podmíněné konkrétnímu typu hrdiny a probereme je v některém z dalších dílů.

Masteries – defenzivní strom je junglerův největší přítel. Vylepšený smite, armor, redukce damage od creepů a vracení damage do útočících creepů jsou všechno skvělé vlastnosti, do kterých se vyplatí investovat masteries body. Masteries stejně jako runy můžete ušít na míru konkrétnímu hrdinovi. S následujícím rozdělením bodů však neuděláte spatně za žádného hrdinu.

 

Poznámka: Pozice junglera se nedoporučuje praktikovat na nižších summoner levelech ( <10 ) právě z důvodu nedostatku run a masteries bodů. Jungli nečistíte tak rychle, abyste dokázali udržet krok se zbytkem týmu. Pokud byste junglení i přesto chtěli zkusit, nejlepší hrdinové do lesa pro začínající hráče jsou Udyr, Warwick nebo tento týden volný Skarner.

Smite – poslední a neméně důležitou věcí co jungler potřebuje je summoner kouzlo smite. To davá 445 – 870 true damage (v závislosti na hrdinově levelu) vybranému creepovi a výrazně tím urychlí jungli. Správné načasování smitu vám uchrání buffy před ukradením, jelikož má větší damage než skilly hrdinů ve hře. Proto si vždy berte smite a používejte jej k zabezpečení – tzn.  lasthitování buffů, draka a Barona. Junglení bez smitu je jako sex se šlapkou bez kondomu: může vám to projít, ale zaděláváte si na problémy.

 

 

To je pro dnešní junglerský speciál vše. V příštím díle probereme jak vybrat správného hrdinu do jungle, jakými itemy na něj začít a jakou trasu v jungli podniknout.

Děkuji vám za přečtení. Pokud máte nějaké dotazy nebo připomínky, zanechte mi je prosím v komentářích. Rád si je přečtu a odpovím.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama