Supporti v Sezóně 4
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Supporti v Sezóně 4

Supporti v Sezóně 4

Sulfer

Sulfer

Sulfer si připravil velmi propracovaný článek o tom, jak hrát supporta v S4. Uvnitř najdete vše potřebné - runy, masteries, předměty a další.

Reklama

Supporti v Sezóně 4

Zdravím, jmenuji se Sulfer a tenhle článek bude o mém subjektivním pohledu na roli supporta za poslední 2 sezóny. Budu se v něm věnovat másterkám, runám a okrajově i itemům. Něco z historie Kdysi dávno byla role supporta skutečně o podpoře týmu z povzdálí, léčení zranění a rozsvěcování mapy. Proto jste v sezóně 1 mohli vidět především supporty jako Taric nebo Soraka. Sice jsem v té době ještě nehrál, ale takový jsem si udělal obrázek podle vyprávění kmetů z Bety.

Se sezónou 2 se do obliby dostali championi, kteří měli ve svém kitu velké množství Crowd Controlu (CC). Oproti běžným supportům nabizeli dominanci na lajně a možnost iniciace team fightů. Zvláště 4 supporti se stále točili dokola. Byli to Bliz, Leona, Lulu a Janna. LuLu a Janna zajišťovaly bezpečí díky štítům a přírůstu HP. Blitz s Leonou pak poskytovali iniciaci.

Sezóna 3 přinesla velké změny do Utility stromu v másterkách. Cílem bylo zajistit větší variantu startovních itemů pro supporty. Nu, ale jak to tak bývá, vždy se to zvrhne a používá se většinou jedna odzkoušená možnost. Co ale sezóna 3 přinesla není změna másterek jako spíš příchod nových supportů z jiných pozic. Velice oblíbenými supporty se stali Fiddlestick s jeho 3 hodinovým fearem a Zyra s velkým dmg díky kytkám, ale hlavně nejsilnější CC ultimě ve hře (v té době dávala po dopadu stun). Ke konci sezóny se proslavila Annie jako support i mimo Asii. Současný patch 3.14 a hotfix Tím se z minulosti dostáváme do předsezóny 4. Stromy másterek se opět radikálně změnily. Některé másterky byly zachovány, jiné pozměněny a některé odstraněny nebo nahrazeny. Řekl bych, že většina lidí hrající supporty ať už z donucení nebo dobrovolně neví, co která másterka dělá a jak jim ovlivní hry. To mi připomíná, že Riot měl v plánu rozdělit body tak, aby 9 ovlivňovalo early game a zbylých 21 má ovlivňovat mid s late game. Spolu se silnými másterkami však Riot přichystal i pasti. Taky jsem se nechal zlákat a naletěl jsem.

Kdo si vzpomíná, tak oblíbené másterky pro tanky supporty a někdy i jako univerzální byly 1/13/16. Samozřejmě, že některým vyhovovala 0/9/21, ale mě zcela nedostačovaly a proto jsem si oblíbil ty první. Dávaly mi pěknou porci výdrže a do toho i utility supporta. Projdem si na co si dát pozor a co by vám nemělo uniknout. Potom vam ukážu několik variant a co nabízejí.

 Enchanted armor zvedá váš bonusový armor a magic resist o 5%. Zní to fajn, že? Ve výsledku vám to zvedne armor z Thornmailu ze 100 na 105. Toto je první past, která dává mylnou představu o tom, že máte splněno, co se týká obran jako support.

 Až tato másterka Hardiness vám dá nějaké první obrany. Pro přežití na bot lajně je to důležitá másterka, především pro tanky supporty.

 V předchozí sezóně byla tato másterka až ve 3. řádku. Spolu s Blockem a Doran shieldem vás dělala na prvních levelch téměř imuními vůči Auto Attackům (AA). Berte ji, stejnak nemáte kam jinam investovat.

 Pokud jste Melee champion, pak vám tato másterka redukuje dmg, kterej na vás přijde od nepřátelského championa o 2 body. Ať už je to AA, skillshot nebo DoT (Damage over time - jedy, krvácení). Nevztahuje se ale na Ignite nebo jinou formu true dmg. Pro ranged championy je to o 1 bod.

 Sníží dmg, který dostanete od soupeřů, pokud je jejich pohyb nějak omezen. Takže pokdu mají na sobě stun, snare, slow nebo jsou jinak omezeni v pohybu, tak vám dávají o 3% menší dmg ze spellů, AA, no prostě ze všeho zas krom true dmg. Další kousek skládačky, který vám pomůže přežít.

 Řekl bych, že tato másterka je vůbec nejsilnější, jakou jsme za poslední sezóny mohli vidět. Poskytuje obrovský sustain už když vám chybí 300 HP. Jednou za 5 vteřin vám naskočí jen tak od cesty 20-30 hp podle regen itemů, se kterými začínáte.

 Tenacious je velice silná másterka. V obklíčení 5ti soupeři vám dá 20 armoru a 10 resistů (Wukong dostane 60 armorů a 50 resistů). Na lajně při 3 vložených bodech dá 6 armorů a 3 resisty proti dvěma soupeřům. S tím je spojena další past.

 Resistance je past. Pokud nemáte v plánu jít si až pro tu redukci 4% z plošnýho dmg, tak vás to okrade o body. Buď tu vložíte 3 body a získáte 5 resistů nebo je vložíte až do předešlé másterky Tenacious a získáte 3 resisty proti 2 soupeřům na botu.

 Scavenger. Dopňuje se s pasivní schopností Ancient coin a jejímy upgrady. Nemá smysl tu minci brát jako support item, pokud nemáte tuto másterku. Naopak to neplatí.

 Wealth. Másterka, která vám umožní startovat se support itemem a 2 wardami. Bez ní se startuje se support itemem, health potionem a wardou.

 Bandit. Tahle másterka se doplňuje s Spellthief's Edge a bez ní s tímto itemem ani nezačínejte. Ovšem to paltí pro ranged championy. Pokud jste melee, tak je zcela na vás jestli sem investujete. Doporučoval bych sem dávat bod jen pokud vám jeden přebejvá a nevíte co s ním. Příklady másterek a jejich vlastnosti Tak a je tu čas pro ukázku másterek a jejich vlastností.

0/9/21 

První jsou standartní másterky, které používá drtivá většina hráčů, protože je někde okoukala. 

Plus:

Mobilita, největší příjem pro supporta, nižší CD na itemy, CD na spelly, získávání EXP, delší vzdálenost pro pokládání trinketů, sušenky. Mínus: Malá výdrž, bez regenu many

0/16/14

Další jsou másterky vhodné pro tanky supporty.

Plus:

Tanky, regen many, regen hp, střední příjem zlata, trocha mobility. Mínus: CD na itemy, exp, sušenka, range na trinkety

0/19/11

Další jsou másterky, které jsem si oblíbil na Leonu.

Plus:

Tanky jak plnohodnotný tank, regen many, regen HP, standratní příjem zlata.

Mínus:

Sušenka, CD na itemy, další zdroje příjmu zlata, EXP. Runy pro supporty Runy se jiak oproti předchozí sezóně neměnily. Nicméně bude dobré si ukázat, které runy patří na jaké supporty, proč tomu tak je a co nám dávají. Championi v závorkách jsou jen pro ucelení představy o kom je řeč a runy pro ně nejsou vyloženě povinné.

Základní runy pro příjem zlata (Soraka, Janna, Lulu)

Výhodou těchto run je velký příjem zlata za cenu menší výdrže nebo ztráty utilit pro boj. Jsou ideální pro plaché supportící slečny, které nemají příliš zkušeností a nebo pro ty, kteří nemají příliš LP a šetří na další runy. Nejlépe se hodí pro supporty, kteří si drží odstup. Runy pro tanky (Thresh, Leona, Taric) Tanci mohou používat hned několik run z nichž každý nabízí jiný herná styl a začátek. Buď si mohou vybrat z těch standartních s přísunem armoru nebo záměnou Quint za HP a Marky za jakousi alternativu. Runy pro castery (Zyra, Annie, Sona) Tyto runy poskytují utilitu nezbytnou pro trefování spellů, zvýšení dmg díky penetracím a hlavně aby tyto squishy championi nebyli free kill. Co si z run odnést? Především je důležité si uvědomit, že neexistuje něco jako univerzální runy. Každá runová stránka vám dá něco jiného pro jinou situaci. Je dobré mít minimálně 2-3 runové stránky naplněné support runami. Pokud supporty nehrajete, pak vám bohatě stačí některá z prvních stránek nebo třeba i AD runy. Pokud se zaměřujete na hraní supporta, pak si připravte runy, které budete potřebovat.

Ovšem nechci aby jste si mysleli, že runy s Armory a Movement Speedem se nedají použít na Leonu a naopak runy s Armory a HP se nedají použít na Zyru. Runy si v tomhle nevybírají "hostitele", ale dávají hráči možnost si vybrat jaký herní styl mu vyhovuje nejvíce. Nezapoměňte, že k runám se hodí i jiné začátky. Ať už začátkem koupí jiného itemu nebo pasivity/agresivity na lajně.

O runách by mohl být celý další článek a byl by dlouhý, až by vás nebavil číst. Tohle je jen takový výcuc, který by vám měl pomoci se zorientovat v roli supporta.

Trinkety

S příchodem S4 se nezměnily jen másterky. Změna vize spojená s trinkety a omezením wardek na osobu zasáhla supporty asi nejvíce. Nicméně to supporty neoslabilo tak, jak by se mohlo z počátku zdát. Pořád máte na manévrování 4 wardy a odhalovací trinket, který se na 3. levelu chová jako 10s oracle. Mnohým hráčům také wardovací trinket usnadnil začátek hry, kdy při vyčerpání wardek mohou stále zawardovat řeku nebo během boje odhalit křoví a zbavit tak soupeře výhody. Kolikrát se vám stalo, že jste šli zpět do báze, koupili si vytoužený Ruby crystal a zjsitili, že nemáte dostatek na wardy? Ikdyž jsem velký odpůrce nového systému wardování, vidím, že přináší i výhody. Nové itemy pro supporty Ve směs tyhle itemy dělají jedno. Zachovávají si pasivní schopnost generovat zlato ať už tím nebo oným způsobem od mini itemů jako byl v S3 Philosopher stone až po finální item jako byla v S3 Shurelia. Nenapadá mě co by o tom bylo třeba říct snad jen, že 2 z 3 itemů se doplňují s másterkami a nemá cenu je brát, pokud nemáte body v patřičných másterkách.

Pro standartní másterky 0/9/21 (viz výše) není podstatné co máte za item.

Pro másterky 0/16/14 je vhodný buď Relic Shield (tanky item) nebo Ancient Coin (Philosopher).

Pro másterky 0/19/11 se hodí jen Relic Shield. Závěrem Změnilo se mnoho a vypadá to na překopání role supporta od základu, popřípadě celé mety. V praxi to ale vypadá tak, že supporti mají co stavět z itemů generující zlato a mít z nich užitek. Zároveň se jejich příjem zvýšil do té míry, že mohou stavět itemy rychleji než v S3. Přesněji máte oproti S3 plnohodnotný item na generování zlata a item k dobru spolu s Sightstonem namísto Philosophera a Sightstonu.

Snad vám tento článek pomůže se zorientovat ve změnách a povede k úspěšným support akcím na Fields of Justice ^_^


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama