Shrnutí roku 2013 - změny ve hře
Máme tu druhý a závěrečný článek, který shrnuje důležité události roku 2013. Zaměříme se na změny ve hře, šampiony a také dění kolem Riotu.
Kvůli většímu množství důležitých momentů jsme se rozhodli letošní shrnutí rozdělit do dvou článků. Konkrétně do článku o progamingu (kompetitivní scéna) a do článku o obecných změnách (změny ve hře, šampioni, věci okolo Riotu). Článek o progamingu najdete zde . Obecné události Jako první se v tomto článku podíváme na to, co se stalo mimo Summoner's Rift. V minulém článku jsme si napsali o tom, jakým směrem se League of Legends v posledním roce vyvinula a jaké obrovské kroky udělala v jednotlivých odvětvích (povýšení hráčů na úroveň atletů, zaplnění Staples Centra a další). Nesmíme ale zapomínat ani na ty "maličkosti", na které už možná většina lidí zapomněla.
V první polovině roku se objevilo nové video - konkrétně nový oficiální trailer , který League of Legends představuje případným novým hráčům. Je vidět obrovský pokrok oproti tomu minulému a komunita hráčů je na něj právem pyšná. Video za půl roku vidělo více než 25.000.000 lidí. Připomeňte si, jak vypadá.
V první polovině roku se Riot vytasil také se zcela přepracovaným oficiálním webem League of Legends. Nový web poskytuje řadu nových informací a je o dost přehlednější. Navíc se díky němu můžeme podívat na sezónní pod-stránky spojené s různými obdobími ve hře, vydáním nového šampiona či ultimátního skinu. Nesmíme zapomenout ani na nový web, který se zaměřuje na kompetitivní stránku hry - konkrétně na LCS, World Championship, All Stars a další turnaje a ligy pořádané Riotem.
Připomeňte si také vtipně udělanou arkádovku s názvem CHEW (Cho'Gath Eats the World), kterou Riot zveřejnil přesně na apríla. V povedené hře má cameo hned několik šampionů ze světa League of Legends. Hru si vyzkoušely desítky milionů hráčů a Riot ji po určité době opět stáhl. Když se nyní podíváte na doménu hry (klikněte na název CHEW), zjistíte, že se Cho'Gathovi již povedlo sníst celý svět a budete přesměrování na oficiální web League of Legends. Obecné změny Přímo obrovskou kapitolou jsou změny přímo ve hře. Ještě než se dostaneme k tomu, co se událo teprve před měsícem, posvítíme si na změny ze začátku roku. První velkou změnou bylo zavedení nového systému ranked her , který se objevil se začátkem třetí sezóny. Nový systém už máme zažitý, hráči si již nekladou otázku "Jaké máš Elo?" ale "Jaký máš tier?".
Riot si připravil také nové řazení šampionů . Oficiální názvy jednotlivých rolí jsou nyní Assassin, Fighter, Mage, Marksman, Support a Tank. Přestože si na to mnoho lidí ještě pořádně nezvyklo - a pojem AD Carry slýcháme častěji než Marksman - je vidět, že tyto pojmy začíná používat stále více hráčů. A vzhledem k tomu, že se tyto názvy používají i při streamování světových turnajů (které sledují desítky milionů lidí), je jen otázkou času než se na Tryhardu objeví článek "Věděli jste, že se marksmanovi dříve říkalo AD Carry?" :) Nová mapa a herní módy Dočkali jsme se také zcela nové mapy - Howling Abyss , jejiž příchod byl spojen s vydatnou dávkou nové lore Freljordu, reworkem Sejuani a Trundla a přidáním nové šampionky Lissandry. Mapa s sebou přinesla také nový oficiální herní mód - All Mid All Random (ARAM), který se dříve hrál pouze v custom hrách. Mód je, jak jistě víte, velmi oblíbený a najde se spoustu lidí, kteří mu dávají přednost před normálnímí hrami na Summoner's Riftu.
Přidání ARAMu dávalo tušit, že se máme nač těšit. Je vidět snaha Riotu o jakousi diverzifikaci - v současné době je ve hře několik módů i map a jedna zcela nová mapa se ještě chystá. Jmenuje se Magma Chamber a je určená pro 1v1 a 2v2. Mohli jsme ji vidět v Šanghaji na All Stars turnaji, kde nejlepší hráči jednotlivých rolí reprezentovali své regiony a měřili síly. Mapa by se měla ve hře objevit se začátkem čtvrté sezóny - tedy již za pár dní! A před několika týdny se Riot vytasil také se zbrusu novou funkcí a to konkrétně s točením dočasných for-fun herních módů. Jako první to byl One for All - herní mód, ve kterém za každý tým hrálo pět totožných šampionů. Mnoho hráčů tvrdí, že šlo o nejzábavnější mód, který kdy ve hře byl a objevilo se několik peticí pro jeho záchranu. Mód byl nakonec ale stažen a následně nahrazen Showdownem - módem zaměřeným na 1v1 a 2v2 (který se takové oblibě zatím netěší). Předpokládá se ale, že Riot Showdown vypustil hlavně kvůli testování, aby se mohla nová mapa spustit co nejdříve. Staré i nové skiny Riot nezapomněl ani na to, jak monetizovat. Největším příjmem celé firmy jsou peníze utracené za skiny a další položky v obchodě. V letošním roce jsme se dočkali nového ultimátního skinu - Spirit Guard Udyra , jehož launch byl velmi povedený. Skin trhal rekordy v prodeji a okamžitě se zařadil mezi nejoblíbenější skiny v historii.
Za zmínku stojí ještě jedna důležitá věc. Riot se rozhodl vůbec poprvé v historii navrátit staré limitované skiny , které si měli hráči možnost koupit před několika lety. Mezi ty nejstarší patří skiny z Vánoc roku 2009, World Cupu 2010 a Zimních Olympijských Her 2010. Tyto skiny patří mezi ty nejžádanější vůbec a Riot se rozhodl smilovat nad hráči, kteří nehrají od úplného začátku. Skiny se budou dát koupit ve vlnách. Harrowing skiny jsou již za námi, Vánoční jsou zrovna teď v obchodě a skiny s ZOH a World Cup tematikou si budete moci koupit v únoru a červnu příštího roku. Pro informace o tom, jaké skiny se budou dát koupit a kdy, stačí kliknout na link výše v tomto odstavci.
Pak tu máme také tři parádní zimní skiny na Lulu, Singeda a Sivir, legendární skin na Nasuse a řadu dalších. Změny ve hře Největší změny přinesl zcela jistě Patch 3.14, který značí konec Sezóny 3 a začátek předsezóny. Změnilo se toho opravdu hodně. Největšími změnami si prošli Supporti a Jungleři, kteří jsou na tom nyní o dost lépe co se týče získávání goldů a zkušeností. Kompletní změnou si prošla také vize a systém wardek, byl zrušen Oracle's Elixir a přidány nové trinkety, které se nacházejí v sedmém slotu inventáře. Všechna křoví na mapě byla změněna - většinou zmenšena, na horní lajně jsou místo dvou křoví hned tři. U modrého buffu přibyl nový jungle kemp, který přinesl rovnováhu na obě strany mapy.
Ve hře jsou také zcela nové masteries, summoner spelly získaly úplně nové ikony, objevilo se hned několik úplně nových předmětů a řada dalších věcí. Všechny změny najdete v následujících třech článcích, doporučujeme všem - hlavně samozřejmě těm, kteří si při čtení předešlých řádek říkali: "Wow, jaktože o tom nevím!". Změny v preseason - V tomto článku najdete všechny změny, které se do hry dostaly anebo dostanou během předsezóny. Jde o již zmiňované úpravy supportů, junglerů, vize, mapy, předmětů a všeho dalšího. Patch 3.14: Šampioni - Konkrétní změny všech šampionů (a hlavně supportů), které jsou již ve hře. Velký rework Tarica, Soraky a dalších. Patch 3.14: Ostatní - Zde najdete všechny ostatní změny, které se netýkají samostatných šampionů. Summoner's Rift, změna generování goldů a zkušeností, úpravy minionů, nová jungle, předměty a další.
Šampioni
V roce 2013 se ve hře objevilo celkem osm nových šampionů. To je o dost méně než minulý rok, kdy nám Riot představil nových šampionů hned 19. Je to určitě krok správným směrem. Riot má na přípravu i uvedení šampionů více času a po všech směrech jde o daleko kvalitnější zážitek než dříve. Velmi povedené je hlavně uvádění nových šampionů a jejich představování - vzpomeňme na představení Aatroxe z pohledu průzkumníka Ezreala v tomto článku . Jistě ocení hlavně milovníci lore a záhad!
Pojďme se podívat na to, kteří šampioni byli letos uvedeni do hry a jak se jim daří. Kliknutím na název šampiona budete přesměrování na jeho profilovou stránku, kde najdete popis schopností, gameplay, spotlight a lore v češtině. Aatrox - Aatrox je klasickým Fighterem, který se hraje převážně v jungli (občas, hlavně v solo queue, i na topu). Patří mezi nejhranější šampiony v současnosti. Jinx - Jinx zažila velkou popularitu již po vypuštění do hry. V současné době je spolu s Lucianem jedním z nejpopulárnějších Marksmanů. Díky dominanci na lajně je vhodné hlavně do solo queue. Lissandra - Vůdkyně jednoho z kmenů ve Freljordu se řadí k roli Mage. Delší dobu se hrála na topu, kam svými schopnostmi skvěle zapadá. Velmi populární byla hlavně v evropských týmech na S3WC. Lucian - Druhý šampion tmavé pleti (první je Karma) je úhlavním nepřítelem Threshe, což bylo opravdu velmi povedeně znázorněno i v jeho představení. Jak jsme již zmínili - spolu s Jinx patří mezi nejhranější Marksmany současnosti. Quinn - Tato Marksmanka je víceméně jediným šampionem z této osmičky, který se netěší velké oblibě. Na kompetitivní scéně ji nehrál prakticky nikdo a vidět ji můžeme maximálně v solo queue. Na druhou stranu dobře zahraná Quinn (hlavně na midu či na topu) dokáže protáhnout nejednu hru. Thresh - Přestože zabil Lucianovu ženu a uvěznil její duši ve své nechutné lanterně, nedělá mu problém s ním ve hře sdílet linku. A proč by to také mělo vadit, když je Thresh jedním z nejlepších šampionů v historii League of Legends. Od začátku až do současnosti je jedním z nejpickovanějších a nejbanovanějších šampionů. Yasuo - Yasuo je zatím poměrně novým šampionem, o kterém toho moc nevíme. Ve hře se objevil před pár týdny a jediné co se zatím traduje je to, že je neuvěřitelně broken a čeká jej nerf (jak už to u nových šampionů bývá). Jeho kit ale naznačuje, že by se mohl hrát v budoucnu velmi často. Zac - Zcela unikátním systémem používání schopností a regenerace životů si Zac získal srdce milionů hráčů. Jednu dobu patřil mezi nejsilnější a nejpopulárnější šampiony, kteří se hráli na topu a v jungli.
Nesmíme zapomenout ani na reworky a vizuální updaty šampionů, kterým Riot letos věnoval více času než loni, zřejmě i díky tomu, že nevydal tolik nových šampionů. Což je určitě fajn - k čemu dělat nové šampiony, když tu máme desítky starších, kteří se nehrají? Přikládáme seznam šampionů, kteří si nějakou změnou prošli. Pro více informací stačí kliknout na jejich název. Anivia , Garen , Heimerdinger , Karma , Master Yi , Nasus , Sejuani , Trundle , Udyr . Riot se také nechal slyšet, že připravuje hned několik dalších reworků v příštím roce. Nejvýše na seznamu jsou Xerath a Skarner.
A to je vše přátelé! Dejte nám vědět, jak jste si rok 2013 s League of Legends užili vy a která změna pro vás byla nejdůležitější.