Shrnutí roku 2013 - kompetitivní scéna
i Zdroj: Tryhard.cz
Ostatní Článek Shrnutí roku 2013 - kompetitivní scéna

Shrnutí roku 2013 - kompetitivní scéna

derk

derk

Připravili jsme si pro vás všechny důležité věci, které se v tomto roce udály. V tomto článku se zaměříme na domácí a světový eSport a progaming.

Reklama

Kvůli většímu množství důležitých momentů jsme se rozhodli letošní shrnutí rozdělit do dvou článků. Konkrétně do článku o progamingu (kompetitivní scéna) a do článku o obecných změnách (změny ve hře, šampioni, věci okolo Riotu). Pojďme rovnou začít!

Na titul Mistrů České Republiky letos dosáhli zleva: Rikytan, Herdyn, LouGi, Demon, Baxtrix (eSuba)

Domácí scéna

Letošní rok byl pro česko-slovenskou progamingovou scénu úspěšný i skrze reprezentaci našich nejlepších hráčů na evropském a světovém kolbišti. Ať už vzpomeneme

 Mozillu, který jako první stanul před kamerami při kvalifikaci do LCS za tým Curse.eu (LoLPro) a poté spolu s Kazmitchem hájil barvy Fnatic Academy nebo

 eSubu (nyní FrozenRiders), která úspěšně reprezentovala na Coppenhagen Games a odnesla si z tohoto turnaje krásné 4000 €. V závěru roku nám všem pak udělali radost chalani z

 SGC, kteří na Dreamhack Winter skončili na krásném děleném 5-8. místě a odvezli si prizemoney v hodnotě $1500 a

 Kazmitch, který úspěšně zvládnul svoji premiéru v týmu Alliance , s kterými přesvědčivě porazil americké Dignitas. Samozřejmě nemůžeme opomenout

 Freeze, který si jako jediný domácí hráč zahrál v LCS a splnil si tak sen stát se progamerem a živit se hraním. Bohužel se mu s týmem Ninjas in Pyjamas nepodařilo kvalifikovat na novou sezónu, ale věříme, že si brzy najde místo v některém z kvalifikovaných celků, neboť o jeho herních kvalitách není pochyb.

Větší zájem o League of Legends a také pokrok v organizaci byl vidět na domácích offline akcích, které se posunuly na úplně jinou úroveň, než tomu bylo před rokem. Během celého roku se konalo několik offline turnajů, uvedeme si ty nejpopulárnější. Na začátku srpna se konala první domácí ESL lanka na Advíku, na konci léta potom LanCraft 2013. Na podzim se již tradičně konalo Mistrovství České Republiky pořádané PLAYzone a pár týdnů poté Grunex Challenge, kde se League of Legends objevila jako doplňková hra. Všechny turnaje měly vysokou kvalitu. Je pěkné vidět, jakým směrem se domácí scéna ubírá a jak organizátoři přehodnotili své pohledy na League of Legends. Do budoucna se máme jistě na co těšit, protože podle zájmu hráčů i diváků je jasné, že League of Legends bude mít v příštím roce ještě daleko více prostoru. Musíme ale doufat, že se nebudou opakovat turnaje jako byl letošní Quietus Day ve Zlíně, který se dá bez nadsázky označit za největší propadák roku 2013. LanCraft 2013  eSuba 

  

 NARDO

 

 Inside Games ESL turnaj na Advíku  eSuba

  

 Reason Gaming

 

 emperor.lol MČR v počítačových hrách  eSuba

  

 Team KnT

 

 Storm Games Clan Grunex Challenge  Storm Games Clan

  

 eSuba

 

 eXtatus

Posun kupředu byl také v cenách, o které se hrálo. Během roku 2013 se totiž objevilo hned několik turnajů, kde si hráči mohli zahrát o peníze i věcné ceny v hodnotě desítek tisíc.

Domácí scéna tedy zcela jistě postupuje kupředu. Již v lednu začne nová sezóna na stránkách domácích organizátorů a dá se předpokládat, že bude ještě o něco zajímavější než sezóna minulá. Snad uvidíme také ještě o kus větší zájem ze strany hráčů, hlavně v konzistenci jednotlivých týmů a v menším počtu přestupů a rozpadů sestav. Pamatujte, že problémy je většinou lepší řešit (znovu opakuji "většinou"), než je obejít změnou soupisky anebo rozpadnutím týmu. 

Rád bych touto cestou poděkoval jak organizátorům tak i všem hráčům, kteří se domácích akcí účastní a kteří dělají čest naší zemi v zahraničí. Díky a hodně štěstí v dalším roce!

Shrnutí roku 2013 - kompetitivní scéna
Záběr z Season 3 World Championshipu - možná největší eSport offline akce vůbec

Světová scéna

Nesmíme ale zapomínat ani na světovou scénu, která oproti minulému roku udělala přímo mílové kroky. Všechno začalo vznikem League Championship Series (LCS) - progamingové ligy pod záštitou Riotu. V Evropě i Americe hraje 8 týmů vzájemné hry a následně play-off část. Hráči mají měsíční platy a hrají každý týden, přenosy sledují miliony diváků. Nejlepší týmy z LCS (a také z OGN a dalších podobných turnajů, které se konají v Asii) následně postupují na světový šampionát - největší a nejdůležitější akci celého roku. LCS se v mnohém rovná sezónním ligám, které u nás můžeme vidět ve fotbale či v hokeji.

Spolu se vznikem LCS je dalším důležitým bodem fakt, že se Riotu podařilo posunout progamery na status atletů. League of Legends hráči již nemají problém s vízy a mohou se dostat na mezinárodní turnaje poměrně hladce.

Podívejte se jak dopadlo LCS v Evropě i Americe a které týmy se kvalifikovaly na Season 3 World Championship. Samotný S3WC byl zase o úroveň výše než před rokem. Hrálo se v jednom z nejznámějších stadionů na světe - ve Staples Center a více než 10 000 lístků bylo vyprodáno za méně než hodinu! Celkem 14 týmů z celého světa hrálo o 2.000.000 dolarů. Připomeňme si slavnostní zahájení celého turnaje.

Season 3 World Championship 

 SK Telecom T1

 

 Royal Club Huang Zu

 

 Fnatic /

 NaJin Black Sword

Celý turnaj vidělo více než 32 000 000 unikátních diváků . To je čtyřikrát více než loni. V jednu chvíli sledovalo finálový zápas více než 8 000 000 lidí. Riot zatím nezveřejnil oficiální čísla počtu hráčů, nicméně zájem diváků je zcela jistě daleko větší než před rokem. U hráčské základny se dá očekávat to samé. 

V roce 2013 se konalo více akcí, jenže bohužel od doby LCS mají ty nejlepší týmy z daných regionů smluvně zakázanou účast v jiných turnajích. Proto bohužel upadá zájem o turnaje jako IEM, Dreamhack a další. Na druhou stranu si Riot připravil v první polovině roku exhibiční turnaj jednotlivých regionů - ALLSTAR Games. Pět nejlepších hráčů z pěti regionů (Amerika, Čína, Evropa, Jihovýchodní Asie, Korea) v Šanghaji změřilo své síly. Asiati ukázali svou dominanci a Ameriku i Evropu nechali za sebou. ALL-STARS  Korea

  

 Čína

 

 Jihovýchodní Asie /

 Amerika 

Teprve před pár dny potom proběhla Bitva o Atlantik . Další s exhibičních turnajů, který měl změřit současnou sílu Evropy a Ameriky. Pět nejlepších týmů z obou regionů si proti sobě zahrálo ve vzájemných zápasech o body, které se následně sečetly. Turnaj nakonec vyhrála Amerika, která vyhrála dva důležité zápasy (Cloud 9 vs. Fnatic a TSM vs. Lemondogs) a získala tak pět bodů. Evropa, přestože vyhrála tři zápasy, měla o jeden bod méně. 

A nesmíme opomenout také změny v soupiskách týmů a další důležité věci, které se udály u celosvětově známých hráčů.

Jako první si připomeňme dva velmi známé (své doby nejznámější na světě) americké hráče, kteří tento rok odešli do důchodu. Jde samozřejmě o HotshotaReginalda . Oba mají hodně společného - jsou vlastníky organizací, které mají obrovský úspěch a cenu v řádech milionů dolarů a oba také delší dobu patřili mezi nejznámější a nejlepší hráče na světě. Dále máme několik Evropanů, kteří se přesunuli na americkou scénu. Konkrétně jde o dextera (CLG), Bjergsena (TSM) a trojici z Evil Geniuses - Krepo, Snoopeh a Yellowpete. Soupisku změnila i řada evropských týmů, můžete se podívat sami.

Evil Geniuses / AllianceNinjas in PyjamasSK GamingAlternate

Jak jste s vývojem League of Legends (konkrétně tedy s progamingem / eSports) spokojeni vy? Dejte nám vědět v komentářích.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama