Nostalgické okénko: Dominion – zapomenutý mód s unikátní hratelností
Dominion byl herním módem z roku 2011, který nabídl rychlé bitvy, body místo Nexusu a nezapomenutelnou mapu Crystal Scar. Zavzpomínejme na jednu z nejodvážnějších dob LoL.
Byla doba, kdy v League of Legends nevládla jen Summoner’s Rift, ale i rychlejší a akčnější mód Dominion. Ten debutoval v září 2011 a místo tradičního „pushni linku, vezmi věž, znič nexus“ nabídl úplně jiný herní zážitek. Dominion se odehrával na mapě Crystal Scar, která byla navržena pro intenzivní boje a neustálý pohyb. Zajímavostí je, že kromě klasického blind picku mód obsahoval i draft pick a dokonce se uvažovalo nad ranked formátem.
Ačkoliv Riot tento mód v roce 2016 oficiálně odstranil, fanoušci si ho dodnes připomínají jako jednu z nejunikátnějších kapitol historie LoLka.
Soundtrack a vizuály, které si pamatujeme dodnes
Crystal Scar vyzařoval jedinečnou atmosféru, která v LoLku neměla obdoby – od designu mapy po doprovodný soundtrack, který si mnozí hráči pamatují dodnes. Temnější a napínavější tóny hudby, doplněné o futuristický vzhled mapy, vytvořily z Dominionu opravdu výjimečný zážitek.
Soundtrack:
Tempo, které nenechalo vydechnout
Dominion byl od začátku jiný. Hráči začínali na levelu 3 a s 1400 goldy, takže už při startu bylo možné nakoupit klíčové itemy. První střety nastaly prakticky do minuty od spuštění hry a boj od té chvíle neutichl. Hlavní cíl? Ovládnout capture pointy rozmístěné po mapě. Čím více jich váš tým držel, tím rychleji klesalo zdraví nepřátelského nexusu. Vítězství tak nestálo na kill skóre, ale na schopnosti udržet klíčové oblasti.
Bodový systém: odměna za každou akci
Každý tým začínal s určitou zásobou bodů, které se postupně ztrácely podle toho, kolik capture pointů měl soupeř pod kontrolou. Kromě toho ale Dominion odměňoval i různé herní akce a systém tak podporoval aktivní hraní a spolupráci, místo aby zvýhodňoval jen největší „carry“ hráče.
- 40 bodů – neutralizace capture pointu
- 40 bodů – obsazení capture pointu
- 40 bodů – „Martyr“ (smrt při obraně věže)
- 30 bodů – kill u capture pointu
- 25 bodů – pomoc při obsazování (v blízkosti, bez channelu)
- 10 bodů – asistence u capture pointu
- 5 bodů – přerušení channelu nepřítele
- 5 bodů – obrana věže (každých 10 sekund)
- 3 body – sebrání Storm Shieldu ve středu mapy
- 2 body – zabití miniona
- 2 body – sebrání healing reliku
- 1 bod – pomoc spojenci (heal, speed buff apod.)
Aura, která změnila rovnováhu
Dalším charakteristickým prvkem byla permanentní aura pro všechny hráče, která měla udržet rychlé tempo hry a hra tak byla svižnější, dynamičtější a schopnosti se používaly mnohem častěji než na Summoner’s Riftu.
- zvýšená regenerace many i zdraví,
- redukce cooldownů,
- rychlejší generování zlata (+26 goldů za 5 sekund),
- snížený zisk goldů z killů, zvýšený z minionů,
- Enhanced Recall – recall zkrácený na 4,5 s místo 8 s,
- kratší respawn časy.
Relikvie, buffy a questy
Mapa Crystal Scar nebyla jen o capture pointech. Byla doslova posetá různými buffy a relikviemi, které hru dělaly ještě chaotičtější a akčnější. Po mapě byly rozmístěny Health Relics, které dokázaly doplnit život i manu přímo uprostřed souboje a jejichž moderní variantu dnes známe z ARAMu. Dalším výrazným prvkem byly Speed Shrines, poskytující rychlé zrychlení a možnost okamžitých rotací, podobně jako odměna za dnešního Scuttlera.
Zajímavým zpestřením byly také questy, které přidávaly speciální cíle, například dobýt konkrétní bod, a za odměnu posílily celý tým desetiprocentním buffem k poškození. Ve středu mapy pak čekaly Greater Relics – silné bonusy poskytující štít a nové bleskové poškození. Právě o tyto relikvie se pravidelně sváděly ty největší a nejchaotičtější týmové bitvy celého módu.
Unikátní summoner spelly
Dominion přinesl i zcela nové summoner spelly, které odpovídaly jeho hernímu stylu:
Garrison
- Na spojeneckém bodě: obnovil neutralizovanou část a zvýšil attack speed věže na 8 sekund
- Na nepřátelském bodě: snížil poškození o 80 % na 8 s.
- Cooldown: 210 s.
Promote
- Posílil nejbližšího spojeneckého siege miniona do podoby anti-turret kanónu.
- Minion získal bonusové statistiky, léčení a caster dostával goldy za jeho kill.
- Cooldown: 180 s, range: globální.
Proč Dominion zmizel
Navzdory své unikátnosti si Dominion nikdy nezískal dostatečně velkou základnu hráčů. Většina komunity zůstávala věrná Summoner’s Riftu a Riot tak v roce 2016 mód definitivně odstranil. To ale neznamená, že zmizel z paměti. Dominion zůstává v srdcích hráčů jako připomínka doby, kdy Riot experimentoval odvážně a kdy League of Legends nabízelo úplně jiný rytmus hraní – rychlý, chaotický a nezapomenutelně zábavný.