Nostalgické okénko: AP Master Yi - Resetovací mág s šílenými přepočty
Pamatujete si časy, kdy Vás LoLko vítalo dramatickou hudbou? Když na riftu dominoval Amumu a Soraka? A co třeba, když Master Yi kosil nepřátele s AP kloboukem a cooldown botkama?
Úvod
V době, kdy Summoner’s Rift připomínal plastelínovou krajinu a nikdo neřešil draftovací strategie, objektivy, freezování linek nebo hluboké macro, měly hry úplně jiný nádech. Tehdy hráči spíše experimentovali s itemy, hledali správné buildy a přemýšleli, jestli jejich šampion lépe funguje na AD nebo AP. A jedním z těchto šampionů byl právě Master Yi.
Tímto článkem se vracím do éry, kdy se Yi nehrál jako bezhlavý duelista, který sprintuje za nejbližším squishy targetem s pravým tlačítkem myši přilepeným k obrazovce. Ne — tehdy Yi seděl v klidu na midlane, stackoval Ability Power a v teamfightech se proměňoval v časovanou bombu. Stačilo koupit Rabadon, seslat Alpha Strike (Q) a nepřátelský tým rázem ztratil polovinu životů. Vítejte v období AP Mága Yiho.
Původní design
Původní ikonky kouzel
Původní splasharty
Přestože Master Yi patří mezi úplně první šampiony League of Legends z roku 2009, jeho vizuální design se od té doby nijak zásadně nezměnil. A právě v tom tkví jeho nostalgická síla — staré splash arty do dnes vyvolávají vlnu vzpomínek.
Původní dabing
Zajímavostí je, že Yi jako jeden z mála šampionů dodnes používá původní dabing. Jeho hlas v LoL namluvil Micha Berman, zatímco v karetní hře Legends of Runeterra se této role ujal Greg Chun. I přesto se v průběhu let některé jeho hlášky lehce proměnily – některé zmizely, jiné přibyly – ale základní charakter zůstal zachován. A možná právě proto na něj tolik hráčů s láskou vzpomíná.
Původní schopnosti - Jak se z Master Yiho stal mág?
Nyní si představíme, jak bylo vlastně možné, aby se Master Yi hrál jako mág. Zásadním důvodem bylo jeho Alpha Strike (Q), které mělo až absurdní 100% přepočet celkového AP. Naopak tehdejší verze neměla žádný scaling s AD a nemohla ani kriticky zasáhnout. AP build tak nebyl jen hratelný – v mnoha ohledech byl efektivnější. Ještě šílenější přepočet měl však Meditate (W). Při plném channelu dokázal Master Yi vyléčit až za 200 % svého AP, což z něj dělalo tankujícího kouzelníka, kterého bylo obtížné zabít.
A to nejlepší? Jeho ultimátka Highlander (R) tehdy resetovala cooldowny všech kouzel po každém zabití. Stačilo tedy jedno zabití a začala se rozbíhat ničivá lavina, podobně jako dnes u Katariny, která mohla tehdy pouze závidět. Za zmínku stojí i tehdejší Wuju Style (E) – místo dnešního true damage poskytoval jen pevný bonus k AD. A jeho pasivka Double Strike tehdy vyžadovala 7 základních útoků k aktivaci druhého úderu (dnes jsou to jen 4, ale musí být rychle po sobě).
Double Strike (Pasivka)
Po každých 7 základních útocích Master Yi udeří další cíl dvakrát (pokud ho první úder nezabije). Druhý úder aktivuje efekty „on-hit“ (včetně opětovného nabíjení Double Strike) a může kriticky zasáhnout.
Alpha Strike (Q)
Aktivní: Yi se teleportuje k cílovému nepříteli a způsobí magické poškození jemu a až třem dalším jednotkám v blízkosti. Má 50% šanci způsobit dodatečné poškození minionům a příšerám. Během trvání je Yi nezasažitelný a objeví se zpět na místě cíle. Pokud cíl zemře dřív, vrátí se na původní pozic
Magické poškození: 100 / 150 / 200 / 250 / 300 (+100 % AP)
Dodatečné poškození příšerám: 260 / 320 / 380 / 440 / 500
Meditate (W)
Aktivní: Yi se na 5 sekund soustředí (channeluje), získává zvýšenou brnění, regeneraci zdraví a odolnost vůči magii. Léčí se na začátku a na konci efektu (pokud vydrží celých 5 sekund).
Bonusové brnění a odolnost vůči magii: 100 / 150 / 200 / 250 / 300
Regenerace zdraví za sekundu: 40 / 70 / 100 / 130 / 160 (+40 % AP)
Maximální léčení: 200 / 350 / 500 / 650 / 800 (+200 % AP)
Wuju Style (E)
Pasivní efekt: Yi získává 15 / 20 / 25 / 30 / 35 bonusového attack damage.
Aktivní efekt: Po dobu 10 sekund se jeho bonusový AD zdvojnásobí.
Highlander (R)
Aktivní: Po omezenou dobu získává Yi 40% bonus ke movement speed, zvýšený attack speed a imunitu vůči zpomalování pohybu (stále však může být zasažen ostatními formami crowd controlu). Zabití nepřítele v průběhu trvání obnoví všechny jeho cooldowny, asistence obnoví polovinu základu cooldownů
Bonusový attack speed: 40 / 60 / 80 %
Trvání: 8 / 10 / 12 sekund
Build
A jak vlastně vypadala stavba tehdejšího „kouzelníka“ Mastera Yiho? Pravidla byla jednoduchá – čím víc Ability Power (AP) a cooldown reduction (CDR), tím lépe. Začínalo se zpravidla s Doran's Ringem, který poskytoval potřebné startovní statistiky pro pohodlné farmení na midu. Nejčastější volbou obuvi byly Ionian Boots, které zkrátily cooldowny Alpha Striku – a čím častěji jste mohli skákat mezi nepřáteli, tím lépe. Druhou možností byly pak Sorcerers Shoes, proti odolnějším protivníkům.
Klíčovými itemy samozřejmě byl Rabadon's Deathcap a Lich Bane. Nechyběla ani Zhonya's Hourglass, která vás chránila, hned po tom co jste vyskočili z Q. Mezi situační volby pak patřily například Abyssal Scepter (v té době AP item pro midlanery pro snížení magické resistence nepřátel), Deathfire Grasp, který umožnil extrémní burst damage, nebo Void Staff proti tankům. Váš klient tak po hře vypadal jako inventář čaroděje, ne assassina nebo duelisty.
Mág Yi v praxi a na profesionální scéně
Ale nechme už teorie – pojďme se podívat, jak takový AP Master Yi skutečně vypadal ve hře. Následující video od youtubera Vandirila krásně ukazuje, co to znamenalo, když se ve hře objevil Yi s Rabadonem. Skákal z nepřítele na nepřítele, mizel a při každém zabití začínal celý kolotoč znovu. Vypadalo to absurdně... a taky to často absurdně fungovalo.
A nebyl to jen solo queue experiment. Legendární ruský midlaner Alex Ich, známý z týmu Moscow Five a později Gambit Gaming, si AP Yiho skutečně zahrál i na profesionální scéně. Jeho výběr tehdy působil možná šokujícím dojmem – ale výsledek? No posuďte sami.
2013 - Konec éry Mága Yiho
Patch 3.10, který se na live servery dostal 30. července 2013, přinesl pro fanoušky AP Mastera tvrdý zlom. V rámci tohoto updatu byl Master Yi kompletně přepracován – a s tím i jeho ikonický styl hraní za mága oficálně a definitivně zmizel.
Z kouzelnického zabijáka se stal fyzický duelista, kterého známe dnes – s důrazem na pravé tlačítko myši, true damage a rychlé mechanické reakce. Alpha Strike (Q) přestal škálovat s Ability Power a místo toho získal přepočty na attack damage a kritické zásahy. Meditate (W) sice AP scaling formálně zůstal, ale v tak zanedbatelné podobě, že už nehrál žádnou reálnou roli.
Zatímco pro většinu hráčů byl ten den zapamatovatelný hlavně tím, že do hry dorazil nový šampion Lucian nebo populární skin Bear Cavalry Sejuani, pro milovníky AP Mastra to byl den smutku. Den, kdy se museli rozloučit s jedinečným stylem hraní, který byl kreativní, neotřelý a hlavně neskutečně zábavný.
Tak jako mnoho jiných „zlatých“ strategií z počátků League of Legends, i éra AP Mastra se zapsala do historie jako připomínka toho, jak divoká, nevybalancovaná, ale kouzelně jednoduše zábavná tahle naše hra kdysi byla.