Na jakých PC se hraje Worlds a technické výzvy obřích esport akcí
Pohled do technického zázemí a zajímavostí ze světa LoL esportu.
Sledovanost a dosah esportu stále roste. Svědčí o tom nejen statistiky z YouTube a Twitche, ale také vyprodané haly plné příznivců videoher. Největší turnaje se dnes již běžně odehrávají na sportovních stadionech. S tím ovšem přichází velká výzva. Esport akce mají totiž odlišné požadavky na zázemí, a proto se nemůžou konat jen tak někde. Vybavení navíc musí být profesionální a například při Worlds drahá technika cestuje napříč několika státy.
Herní sestavy
Základním prvkem vybavením každého esport eventu je počítačová sestava. V League of Legends toto obstarává od letošního roku jediný partner – Alienware. Lolko není moc náročná hra, takže se důraz klade spíše na periferie, než na interní komponenty.
Herní sestava pro Worlds:
- Procesor: Intel Core i7 9700K
- RAM: 16GB Dual Channel DDR4 3200Mhz
- Grafická karta: Nvidia GeForce 2070 OC
- Disk: 512GB M.2 NVMe SSD
- Zdroj: 850 wattů
Periferie:
- Monitor: 25 palců, 240Hz FullHD, 1ms odezva
- Klávesnice a myš: vlastní dle výběru hráčů
Samotná herní sestava je složená z volně dostupných komponent. Může za to hlavně spolehlivost. Pokud hra plynule a bez problémů běží na počítačích běžných hráčů, je velký předpoklad, že tomu bude i na stage.
Co už není tak zřejmé je množství těchto počítačů. Worlds se účastní 24 týmů. Celkem 16 se jich dostane do hlavní části. Každý z těchto týmů má na místě svoji tréninkovou místnost se 7 počítači. Dalších 10 počítačů přímo na podiu. Sestavy potřebují i oficiální spectatoři a nesmíme zapomínat na náhradní stroje. Výsledek? Na Worlds je třeba přes 140 počítačových sestav a monitorů.
Lokalita se vybírá pečlivě
Jak již bylo řečeno, dějištěm největší turnajů jsou hlavně sportovní stadiony. Ty jsou ale stavěny na úplně jiný druh akcí. Podobnou událostí, co se rozmístění diváků a pódia týče, mohou být maximálně koncerty. Jenže u těch není důraz kladen na živé globální vysílání v nejvyšší kvalitě. Zařídit televizní přenos a internetovou produkci je navíc něco zcela jiného.
Každé potenciální dějiště proto musí projít ještě před schválením důkladnou analýzou. Riot například v předstihu několika měsíců nafotí celý areál (360° fotky) a předem naplánuje rozmístění techniky. Předem se tak rozvrhne umístění kamer, herních serverů, produkce, komentátorských stanovišť apod. Kabeláže je opravdu hodně.
Vysílání
Pro esport je samozřejmě důležité internetové připojení. Samotní hráči na stagi sice hrají na offline serverech, které jsou několik málo metrů od nich, ale ostatní internet potřebují. Vysílá se totiž přímo z místa, a to v několika jazycích.
K tomu pomáhá interní síť jménem Riot Direct. Ta je dostupná na několika místech po celém světě. Připojuje se do ní pomocí vysokorychlostního připojení, které vede z místa akce do nejbližší lokace. Prakticky to znamená, že je třeba optické připojení ze stadionu do nejbližší serverovny. Riot při vybírání lokality toto samozřejmě ověřuje, a dokonce dává možnost hostícímu městu tuto infrastrukturu předem dobudovat.
Samozřejmě se řeší i takové věci, jako záloha internetového připojení a elektřiny.
Zajímavosti
- V mnoha místnostech jsou při Worlds klasické televize. Ty jsou připojené na lokální síť pomocí Raspberry Pi a upraveného operačního systému. Každá tato televize je díky tomu chytrá a dá se ovládat na dálku produkčním týmem.
- Obal na Raspberry si Riot tiskne na 3D tiskárnách.
- Worlds se vysílalo až v 19 jazycích najednou.
- Maximální souběžný dosah (včetně čínských diváků) byl 99,6 milionů diváků.
- Riot spolupracuje s 40 různými vysílacími platformami (Twitch, YouTube, OGN, Afreeca TV, ...).
- Aktuálně při vysílání vzniká přes 20 souběžných video streamů.
- Při finále v Koreji minulý rok bylo třeba zajistit připojení 1200 zařízení do interní sítě.