Kdo jsou nejsilnější supporti a proč?
Porovnání šestice nejsilnějších supportů, analýza jejich výhod a nevýhod a vysvětlení, proč se tak často hrají.
Celý článek je založen na mých osobních zkušenostech při hraní solo-Q někde kolem Diamantu 1 / Challengeru a týmových rankedů proti Diamantovým a Challenger týmům. Jsem si jist, že se najdou lidi, kteří se mnou nebudou souhlasit.
Užitečnost šestice
Nejprve ze všeho vám představím o kom je řeč. Mluvím o
Leoně,
Threshovi,
Annie,
Zyře,
Morganěa
Karmě. Vše o čem budu mluvit se vztahuje k jejich roli Supporta na bottové lajně. To jak jsou na tom, když se hrají jako AP carry na midu je něco jiného.
Někteří z vás si řikají, proč zrovna tihle championi jsou tak oblíbení nebo užiteční, že je vidíte téměř v každé hře. Se změnou příjmu supportů se lehce změnila i jejich role. Oproti klasické představě léčitele, se v těchto supportech nachází důležité formy Crowd Controlu a buď Tankovitost nebo dodatečné Magické požkození.Nechápejte mě nebo tento článek špatně. Championi jako Sona, Soraka a Nami jsou pořád plnohodnotní supporti. Nicméně mentalita většiny lidí je takové, že raději uberou zdraví soupeřům než aby ho vyléčili spojencům. Je to lépe vidět a spoluhráči s tím nemusí počítat.
Graf
V následujícím grafu jsou čáry v dominantní barvě šampiona přiřazené k jejich protivníkům a podle barvy poznáte, kdo má v Early game navrch. Dvojbarevné čáry jsou záležitostí zkušenosti hráčů a "širší" barva řiká, kdo má výhodu z championů. Podotýkám, že je to graf k jejich early game v situaci 2v2. Jejich mid game a late game bude až dále.Příklad: Thresh má vůči Leoně výhodu, ale po chybě o ni může přijít. Oproti tomu Morgana, ikdyž udělá chybu, pak má pořád velkou výhodu ve svém Kitu, aby linku stále uhrála na remízu nebo hru otočila.
Z Grafu si můžete vyčíst, že Karma má vyloženou dominanci téměř vůči všem v Early game, zatímco tak oblíbená Leona proti většině strádá nebo je závislá na svém výkonu a carry.
Vlastnosti kitů
Následuje výpis vlastností championů, kvůli kterým se hrají. Není to výpis jejich silných a slabých stránek.
Morgana
- ochrana týmu
- plošné hard CC
- poke
- dobrá v teamfightech
- slabší forma iniciace
- disengage
- negace veškeré iniciace od AD šampionů a AP supportů
- zadní linie
Karma
- silný poke
- disengage
- slabší v teamfightech
- slabší ochrana týmu
- vysoká mobilita pro tým
- pouze soft CC
- zadní linie
Annie
- iniciace
- dobrá v teamfightech
- dodatečný dmg
- šestý člen týmu
- all in
Zyra
- slabší poke
- disengage
- hodně dobrá v teamfightech
- plošné hard CC
- dodatečný dmg
- ochrana týmu (zadní linie)
- zadní linie
Thresh
- ochrana týmu
- iniciace
- disengage
- dobrý v teamfightech
- plošné CC
- hard CC na jeden cíl
- univerzální
Leona
- iniciace
- hodně dobrá v teamfightech
- plošené CC
- hard CC na jeden cíl
- all in
Hranost šestice
Nejhranější je Thresh díky své univerzálnosti. Druhé místo si vysloužila Leona díky své přímočarosti a relativně jednoduché mechanice. Na třetím místě je Morgana, která se zkrátka pickne jako counter proti dvěma prvním, když jim jednim spellem zruší veškerý pokus o iniciaci a druhým jim nedovolí se ani přiblížit. Pokud má Morgana ban, tak se pickuje většinou Karma. Zyra měla slibný potenciál z přechodu S3 do S4, ale tam jí zkrátka odrovná Leona s Threshem, kteří získali víc na síle než Zyra. Poslední dobou bych řekl, že opět nabývá na síle, hlavně proti Morganě a Karmě. Potom tu máme Annie, kterou lidi po nerfu zavrhli, když mají možnost pro inicicaci a dominanci na lince brát Threshe.
Přínos v mid a late game
Přínos pro svůj tým se odvíjí podle průběhu hry. Je několik pořadí šestice, jak reaguje na vývoj hry a můžete si udělat přehled o tom, co s kterým championem chcete dělat.Pokud uvidíte svého oblíbence na konci výpisu, tak to neznamená že je v tom naprosto špatný. Vzhledem k ostatním pěti, je ale horší. Třeba Thresh má silné Team fighty, ale taková Leona je v nich lepší.
Team fighty
Annie - Leona - Morgana - Zyra - Thresh - Karma
Splitpush
Karma - Thresh - Zyra - Morgana - Annie - Leona
Malé potyčky
Thresh - Annie - Leona - Morgana - Zyra - Karma
Situace se během hraní neustále mění a proto s championem vhodným pro teamfighty, nebudete chtít splitpushovat a naopak. Proto se s Threshem budete snažit soupeře odchytávat a vyhledávat menší potyčky, aby jste nad takovou Leonou získali napřed výhodu, než se poženete do team fightů. Naopak s Annie budete vyhledávat hned teamfighty, jakmile opustíte linku proti Karmě, protože to pro vás bude jediná možnost jak se vrátit do hry.
Závěrem
Doufám, že jste z článku pochopili, že právě proto jsou Morgana a Thresh tak oblíbení a hraní. Díky svému kitu dominují nebo mají vždy poklidnou linku. Dobře si pak vedou téměř ve všem co dělají v mid a late game. Morgana je o něco snažší na naučení mechanik, kdežto Thresh je více univerzální.
Tak jako býval Taric jasná vobla pro lidi, kteří nehrají supporta a ovládli s ním krásně hru, tak je teď v podobné situaci Morgana. Nemusíte být LemonNation (C9 support), aby jste ji záhráli dobře a vyhráli hru. Morgana je vhodná i pro začínající hráče.
Kdybych měl ještě na závěr seřadit šestku podle náročnosti na naučení jejich hraní na bottovce a zvládnutí jejich mechanik, tak by to bylo asi takto: Morgana - Karma - Leona - Annie - Zyra - Thresh. Je to samozřejmě muj osobní pohled na věc.