
Domácí LoL komunita
Po dlouhé odmlce se s nadšením vracím k psaní článků pro tento portál a rád bych s tímto příchodem uveřejnil článek, za jehož vznikem stojí myšlenka, která mojí hlavou koluje už poměrně dlouhou dobu.
S hrou League of Legends trávím nějaký ten čas už od její betaverze a za tu dobu se toho hodně změnilo. Nechci teď hovořit o stránce technické (i když bych samozřejmě mohl, ale to už na tomto webu najdete), ale o stránce komunitní.
Každý mi dá za pravdu, že vývoj hry, požitek z ní a mnoho dalších vlastností určuje právě komunita – to, jak se hráči chovají, jaký dávají feedback, jak hru propagují a tak dále. V tomto článku jsou sepsány mé zkušenosti právě s komunitou českou, ať už ve hře, tak i na sociálních sítích, fórech a webech, zaměřených na tuto hru. Pokud jste se rozhodli ho přečíst a nepřeskočili toto intro, musím vám nejprve sdělit pár informací. Za prvé - jedná se o text, zaměřený na takové “zamyšlení se nad sebou“ najdete zde stopy moralismu a ne každému se to bude líbit (počítám se silnou kritikou, ale tak už to v této branži bývá). Za druhé – nechci zde nikoho poškozovat, urážet, či shazovat. Za třetí – účelem tohoto sdělení není něco ve stylu maminkovského posouvání života správným směrem, nebo povrchní diktování vhodného chování, jde čistě jen o poukázání na to, co se v české komunitě děje, jakým směrem spějeme a co by se mohlo zlepšit. Za čtvrté – počítám s tím, že spousta z vás o těchto věcech ví a bude vám článek víceméně k ničemu. Ale jsou zde tací, kteří takové štěstí nemají, takže jim prosím nekažte možnost se o tom dozvědět víc. A za páté – předem se omlouvám za všechny zmíněné, sice vyhvězdičkované, vulgarismy, ale bez nich to občas nejde.
Je mi jasné, že věci, o kterých zde budu psát, se všude po světě děly, dějí a dít budou. Je možné, že se nikomu nechtělo psát pohádku o tom, jak ho vše mrzí a že by chtěl vše zlepšit tak, jako mně, nebo je to všem úplně jedno. Já to tak nechat nechci. Přeci jen, tuto hru hraji už nějakou dobu a bylo by mi líto toho z důvodu skutečnosti, o které je celá tato slátanina, nechat. Začal bych u toho, podle mě, nejmenšího problému a to “vztahu“ českých hráčů k samotnému RIOTu a to rovnou příkladem – jednoho krásného sobotního odpoledne jsem si řekl, že by nebylo špatné si s kamarádem zahrát pár normálek, pokecat na TSku a vyownit (facepalm) pár her. Přišel jsem k počítači, spustil launcher a vidím, že namísto zeleného ONLINE stojí pod EU West červené UNAVAILABLE. Automaticky mě napadlo, zda hra nejede jen mě, nebo i ostatním. Sparinggamer na TSku řve: „Taky ti to ***** nejede?“. Dobrá, měl jsem další indicii, ale stále mi to nestačilo. Tudíž zapnu internetový prohlížeč, naloguju Facebook, vyhledám nejmenovanou českou stránku o LoLku a v uživatelských příspěvcích vidím – „z*urvenej riot zase to spadlo, kk*i“, „ku*va vymr*anej riot zas to nejede“ a mnoho dalších. Víte, máte čest s nejhranější MMORTS hrou minulého roku. Chápu, že málokdo z vás má zkušenosti s udržováním serveru, ale zkuste si představit, co to obnáší. Máte šest serverů, na kterých si denně zahraje víc jak čtyři miliony lidí. Je to jen technika a vždy se může vyskytnout problém, který se zaměstnanci snaží co nejrychleji vyřešit a někdy to holt trvá hodinu a někdy zase pár dnů. Navíc, hra je úplně zdarma – to je jako kdyby vám někdo daroval lyže a vy mu vynadali za to, že na nich nemůžete jezdit v létě. Jiný případ by byl, kdyby se jednalo o hru placenou, viz nové Simcity, za které hráči vysolili v průměru 1200kč a prvních několik dnů (myslím, že i týdnů) si jen minimum z nich zahrálo kvůli přeplněným a nedostupným serverům. Takže prosím, předtím než na samotnou společnost vychrlíte celou zásobu vašich sprostých slov, uvědomte si, co pro vás za celou dobu fungování hry udělala a stále dělá.
Další věc, která mi nějak obzvlášť nevadí, ale rozhodně to není něco, čím bychom se měli chlubit, je neustálý hate směrovaný polským hráčům. Tímto nechci severovýchodní spielmachry nějak hájit, jen vše tak nějak uvést na pravou míru. Poslední dobou zjišťuji, že přibližně každá druhá prohra průměrného českého LoLkaře je zaviněna našim sousedem. Pozoruhodné. Otázkou ale je, jak jen je to možné. Ví se, že Poláci opravdu nepatří mezi elitu v této hře a bojím se, že po zkušenostech s nimi, jako teamplayery, ani nebudou. Ale ne vždy to je tak, jak si myslíte. Pro mnohé platí krátká matematická rovnice – špatný hráč = Polák. Jenže mnohdy ten špatný hráč nemá s Polskem vůbec nic společného. A na toto zjištění se nabaluje další věc a to, že pokud mluvíme o průměrném hráči jako o účastníkovi bronzu, možná stříbra, nemůžete se divit tomu, že potkáváte i ty méně zkušené a zdatné hráče (=“Poláky“). Mohlo se stát, že zmíněný summoner vyexpil třicátý level na custom hrách a řekl si, že by si teda mohl zkusit zahrát na “úrovni“. A bum!, najednou ho máte v lobby soloQ. Nebo je tu možnost zakoupení účtu etc. Takže další prosba (normalky neberu v potaz, tam je to jasné) – pokud opravdu chytnete do týmu podobného, ba i stejného hráče o kterém jste si jisti, že vám tu hru pokazil, feedil, ruinoval a bůh ví co ještě, tak si ho klidně reportujte, vynajdete mu, ale vzpomeňte si, že i vy jste nějak začínali a že všichni nemůžou být tak dobří, jako vy.
Třetí, pro mě opravdu zarážející skutečnost, je flame mezi samotnými českými hráči. Nejlepší bude to uvést na dalším příkladu ze sociální sítě – pro usnadnění pojmenujeme dva zúčastněné LoLkařem X a LoLkařem Y. LoLkař X už hraje poměrně delší dobu, má odehraných několik set normálek a za poslední měsíc se probojoval až do prvního stříbra. Má za sebou velmi povedenou hru za solotop Olafa, je přesvědčen o tom, že on celou hru vytáhl, že má nejvíc nafarmeno a že bez něj by to prostě nešlo. Pomocí PrintScreenu vytvoří obrázek, na kterém jsou zaznamenány staty z aftergame lobby a uploadne ji do již zmíněné Facebookové skupiny s komentářem jak moc tu hru vyownil. Za několik málo minut se opakuje podobný scénář, avšak hlavní postavou již není LoLkař X, ale LoLkař Y. Jenže problém je ten, že LoLkař Y není z prvního stříbra, ale z levelu 22, tudíž není tak zkušený, ale je to podle něj velice vydařená hra, kde se skórem 33:1:5 (také za Olafa!) vyčnívá nad ostatními. Jenže v tu chvíli se na scéně opět objeví LoLkař X s komentářem: “ty si dobrej kk* stavet phantom dancra na Olafa to je totalne na pi*u, takovy skore na tvym lvlu je uplne normalni”. A teď mi řekněte, jak byste se cítili v kůži LoLkaře Y, který určitě není tak otrkaný a zvyklý z podobných urážek i ze strany českých hráčů. Je mi jasné, že s tímto souvisí povahy a charaktery, které nikdo ovlivnit nedokáže, ale rozhodně se dá ovlivnit přívětivost a laskavost k začínajícím hráčům – ať už je to pomoc s buildem, s taktikou, či prosté odkázání na web jako je tryhard, na kterém o těchto věcech najdete hromady článků a videí. Kdo ví, je možné, že z LoLkaře Y bude jednou Snoopeh 2.0.
Závěrem bych měl nejspíš uvést, proč tak lpím právě na komunitě a proč si myslím, že je to základ všeho. Důvodů je mnoho a ten, pro mě, nejdůležitější je vcelku obyčejný – čím lepší komunita, tím větší a lepší podpora online/offline turnajů (+ českých pro-gamerů), tím větší upoutávání pozornosti samotného RIOTu a tím větší možnost získání officiální podpory = větší progrese, větší pricepool, větší zázemí při turnajích,…
Vy si snad myslíte, že turnaje jako jsou LCS, či IEM vznikly mávnutím proutku? :)