Čína: Země zaslíbená s milionovými platy
Pamatujete si Ocelota a jeho 15 milionů za rok? Čínský hráč Caomei si vydělá více jen streamováním.
Že se hraním na počítači nedá uživit? S tím by určitě nesouhlasil známý čínský hráč
CaoMei, který vydělává více než $800,000 ročně jen za to, že streamuje. CaoMei je nejznámějším čínským hráčem ve hře League of Legends, která je posledních několik let nejhranější počítačovou hrou na světě . Každý den ji zapne přes 27 milionů hráčů a ve špičce jich hraje skoro 8 milionů najednou.
Nejzajímavější na celé situaci je to, že CaoMei
ještě před měsícem získával měsíční plat ve výši $1,636(36,000 Kč). Pokud je člověk v Číně profesionálním hráčem, tak má přísný režim a týmy jej drží velmi zkrátka. CaoMei vzpomíná na dva nejtěžší měsíce jeho života, kdy přípravě na turnaj věnoval až 20 hodin každý den. V této době stihl své přítelkyni každý den říci pouze "Dobrou noc". Čtyři hodiny spánku a zase práce.
Co se tedy změnilo? CaoMei odešel do "herního důchodu" a začal se živit na vlastní pěst. League of Legends sice stále hraje, ale nyní vydělává na tom, že se na něj dívají ostatní.
Jeho stream sleduje vždy alespoň 100,000 lidí najednou, počet diváků se mnohdy vyšplhá i k číslu 200,000. Hned po odchodu do důchodu podepsal roční smlouvu s čínskou ZhanQi TV, která mu za rok zaplatí
$800,000, pokud bude streamovat
alespoň 90 hodin měsíčně. Což vychází na nějaké tři hodiny "zábavy u počítače" na každý den. To ale není všechno, CaoMei si totiž ještě
vydělává další milionytím, že na svém streamu a sociálních sítích propaguje produkty, které kupují jeho fanoušci.
CaoMei si splnil svůj sen. Stal se známou osobností a vydělává miliony tím, co ho baví nejvíce na světě. Nicméně takové štěstí nemá každý. Hlavním důvodem, proč se čínskému hráči tak daří, je jeho obrovská popularita. Je nejznámějším hráčem v Číně a tím pádem i na celém světě.
Čínská League of Legends komunita je totiž v porovnání se Západem přímo obrovská. To dokazují také výsledky hlasování pro "nejoblíbenější" hráče daných regionů, kteří mohli fanoušci svými hlasy poslat na All-Stars turnaj v první polovině roku 2014. Hlasovalo se v pěti regionech - v Americe, Evropě, Jihovýchodní Asii, Jižní Koreji a Číně - a čínští fanoušci vytvořili celkem 85% veškerých hlasů. Pátý nejoblíbenější čínský hráč měl více hlasů než zbytek hráčů mimo Čínu dohromady .
V Číně navíc začíná velmi zajímavý trend. Hráči totiž již tolik netouží stát se profíky a živit se hraním v turnajích, ale chtějí se vydat cestou CaoMeie a být svým vlastním pánem. To znamená
velký odliv profesionálních hráčů a zároveň zvýšení platů. Manažeři týmů však tvrdí, že to značně narušuje přirozený vývoj scény. Díky odchodu profesionálních hráčů směrem ke streamování se totiž zvedly za poslední rok platy v některých případech až desetinásobně.
Hráči si navíc začínají uvědomovat svou sílu a tak se nespokojí jen tak s nějakou nabídkou. Dochází také k tomu, že
vedení jednoho týmu usiluje o hráče z jiného týmu a nabízí mu řádově vyšší plat. Aby se však obešel přestupní poplatek (který bývá někdy stejně velký jako roční plat), tak se hráči začnou chovat tak, aby byli z týmu vyhozeni.
Jedním příkladem může být 19 letý hráč s přezdívkou Styz. Toho v jedné herně objevil generální manažer známé čínské organizace LGD a nabídl mu místo v týmu. Celé vedení se Styzem velmi aktivně pracovalo a z něj se postupně stal jeden z nejlepších hráčů týmu. Před začátkem oficiální sezóny mu byla nabídnuta smlouva (mimojiné s "bonusem za podepsání" v hodnotě 80 tisíc dolarů). Krátce poté ale Styz
odmítal trénovat a dělal všechno proto, aby byl z týmu vyhozen, protože měl lepší nabídku. Manažer týmu popisuje: "Byl extrémně toxický ke svým spoluhráčům, sprostě jim nadával (
pozn. red. jednou z úrážek je např. "dumb shits", což se dá volně přeložit jako "zasraní debilové") a pokud se mu nedařilo během tréninkové hry, tak z ní zkrátka odešel." Tento hráč byl následně potrestán Asociací Čínského eSportu a dostal roční zákaz hrát (poté co odhalil, který tým se jej snažil nelegálně přetáhnout k sobě, mu byl trest snížen na půl roku).
Zkrátka Čína zažívá obrovský růst popularity eSportu. Na jednu stranu vzniká řada nových pracovních pozic, do celého odvětví proniká více peněz a hráči jsou na tom lépe než dříve. Na druhé straně ale vzniká bublina, která by mohla prasknout. Jak to dopadne, ukáže jen čas. Pokud vás tato problematika zaujala, tak doporučujeme tento článek . Server ongamers totiž celou situaci rozebral do sebemenších detailů.