
Big plays? Ale no tak...
Po delší době jsem tu s novým blogem. Povíme si zase něco málo o takzvaných "Big Plays" a jaké jsou rozdíly mezi hráči. Přeji příjemnou zábavu.
Své kompetitivní hraní jsem pověsil na hřebík již déle než před rokem, hlavně z toho důvodu, abych mohl věnovat čas jiným věcem (hlavně i Tryhardu). Rekreačně si ale stále občas zahraji a neustále mě zaráží přístup většiny hráčů a pohled na hru samotnou a ve finále pohled na tzv. "
Big Plays".
Nedávno se mi stalo, že jsem hrál Amumu v jungli, náš tým celou dobu velmi vydatně prohrával a přes veškeré mé pokusy pomoci to nevypadalo moc dobře, znáte to, solo Q... Hra se dostala do fáze, kdy jsme měli dole tři inhibitory, poslední fight dopadl tak, že jsem v našem týmu přežil já a v cizím týmu
Nasus. Nasus spolu s čtyřmi Super Miniony pushoval nexus, kde v té době už nebyly věže. Hodil na mě W (Wither - pro upřesnění dává velmi vysoký debuff na attack speed a movement speed) a chodil kolem nexusu, až ho nakonec během zhruba pěti vteřin zničil. Ještě než jsme se dostali zpět do lobby, stihnul zmínit "Haha, noob Amumu, outplayed". A dostáváme se k samotnému jádru problému. Opravdu někoho přehrajete tím, že na něj použijete jednu ze svých základních schopností? Co má dělat malý, zeleným toaleťákem obalený chudák, když se pohybuje rychlostí 150 a nemůže použít Q, protože je v cestě dvacet creepů?
Myslím, že už asi všichni chápete, na co narážím. Pojďme si uvést další příklady.Pokud hrajete
Shaca, očekává se od vás, že se díky Deceivu (Q) a šaškům (W) zachráníte z víceméně jakékoliv situace. Není to ani tak těžké, stačí jít do cizí jungle nebo overpushovat lajnu a v momentě, kdy na vás přijdou nepřátelé, zmáčknete Q a běžíte od nich na druhou stranu, kde chvíli počkáte v křoví a použijete Q znova, nebo se portnete do báze nebo cokoliv podobného. Ani nezmiňuji, že Q se dá velmi jednodušše použít přes stěny. Proč tedy pokaždé, když Shaco uteče nepřátelům z jungle vidím v all chatu "Haha noobs, outplayed LOL!"? Nechci vám kazit radost, ale tohle není big play, tohle je používání základních schopností, které se od vás přímo vyžaduje a očekává.
Další super příklad - hrajete za
Fizze, řekněme, že jste na lajně proti Anivii (chudák Anivia). V jedné chvíli se stane, že se nějakým způsobem dostanete nízko se svými životy, Anivia na vás hodí Ečko, které by vás jistě zabilo. Vy odskočíte svým Ečkem pryč a díky tomu přežijete. Opět naprosto normální, očekávaná reakce, kterou by udělal každý, kdo nemá mozek velikosti zaječího varlete.
A v neposlední řadě si vezmeme třeba
Gangplanka. Přesouváme se na top lajnu, kde planka gankuje jungler. Plank se vydá na útěk ke svojí věži, protože situace logicky nevypadá úplně příznivě. Najednou ho zezadu do palice trefí nějaké CC, řekněme třeba stun. Gangplank použije svoje W (Remove Scurvy), sežere pomeranč a vesele uteče pod věž. Stejně jako ve všech dalších případech jde o naprosto logickou věc, kerou udělá každý člověk, který si alespoň jednou přečetl, co schopnosti daného šampiona dělají.
Proč si ale lidé myslí, že díky použití jedné ze čtyř základních schopností nějakým způsobem přehráli soupeře? Není to o tom, že použijete schopnost. Je to o tom, jak ji použijete, které akce a souvislosti tomu předcházejí a které následují. Více než o čemkoliv jiném je to o mind games. Dobří hráči hrají na základě předpokladů, myslí dopředu. Občas udělají něco, co se nedá logicky vyvodit nebo co má velmi malou pravděpodobnost.
Pojďmě se podívat na to, co myslím, na příkladu.Ashe běží rovně dopředu a ze strany se ji pokusí hooknout Blitzcrank. Většina hráčů se v této situaci zastaví, aby se blížící robotické ruce vyhnula. Ale co když s tím hráč Blitzcranka počítá a dá hook schválně na to místo, kde čeká, že se Ashe zastaví? A co když utíkající Ashe počítá s tím, že Blitzcrank je zkušený a udělá přesne tuhle zmíněnou věc a proto pokračuje rovně dopředu? Ale co když Blitzcrank ví, že to Ashe ví a proto udělá to, co si myslí, že Ashe neví, tedy vyšle hook rovnou dopředu. Ale co když Ashe ví, že Blitzcrank ví, že Ashe ví a proto se rozhodně udělat to, co se od ní neočekává a tedy zůstat stát na místě? A co teprve, když Blitzcrank ví, že Ashe ví, že Blitzcrank ví, že Ashe ví a proto vyšle hook na místo, kde Ashe zůstane stát. Asi chápete moji myšlenku - která se mimochodem změnila na to, že jsem měl místo Ashe použít Vi - Vi ví, že Blitzcrank ví, že Vi ví... Mmmm, lahoda.
Tenhle popsaný fakt je daleko důležitější než samotné zmáčknutí klávesy Q, W, E nebo R. Jde o to, jak oba hráči myslí, jde o positioning, jde o současné naladění člověka, jde o komunikaci, jde o zkušenosti, jde o sebevědomí, jde o rychlost reakce, jde o znalosti soupeře a znalost šampionů, jde o tisíce dalších věcí, o kterých člověk normálně nepřemýšlí a neuvědomuje si je.
(Neberte prosím příklad Ashe a Blitzcranka jako "Big Play" - berte to spíše jako takovou maličkost, která se snaží podpořit můj názor, že je důležitější JAK použijete schopnost, než že ji proste jen POUŽIJETE. Co se týče samotných akcí a situací, které se dají označit za Big Play, je to většinou série několika po sobě jdoucích správných rozhodnutí, dobré mechaniky, překvapení soupeře a dalších. Rozhodně ne zmáčknutí jedné klávesy.)Pokud jste se našli mezi popsanými šampiony, pokud jste jako zmíněný Shaco, Fizz nebo třeba Nasus, doufám, že máte alespoň o čem přemýšlet a třeba i změníte názor. Pamatujte si, že Big Plays nevznikají zmáčknutím klávesy, ale spíše vším ostatním!