Každý rok se krom úplně nových postav dočkáme několika reworků. Ty slouží k oživení šampionů, kteří nezapadají do aktuálního konceptu hry. Tito šampioni můžou mít příliš jednoduché schopnosti, které se nedají obehrát. Můžou být nudní, nebo příliš silní. Mezi nejúspěšnější reworky se řadí například Sion. Méně povedeným reworkem byl například Mordekaiser, jehož vybalancování bylo z počátku velmi těžké a aktuální verze má desítky bugů. A pak zde máme Ryze. Postava, která drží rekord v počtu reworků. Jejich počet bereme dle Patch history.


Alpha

Ryze patří k ikonickým postavám hry již od samého počátku. Šampiona jsme tak mohli potkat již v alfa verzi LoL. V tu dobu neměl Ryze žádné přepočty poškození týkající se many. Jeho ultina navíc připomínala dnešní ultimátku Branda. A byla opravdu silná. Schopnost Essence Flux vyslala kouli na nepřítele a mohla skočit až sedmkrát z postavy na postavu, podobně jako Brandovo R. Abilita se ovšem dala použít i v situaci 1v1, kdy skákala mezi cílem a Ryzem, kterému samozřejmě nedala poškození. Základní poškození této schopnosti bylo 300/400/500 a 100% AP za jeden skok. Mějte v stále v paměti, že techto skoků mohlo být až sedm.

Druhou odlišnou schopností bylo W – Arcane Mastery. Tato abilita přepínala mezi klasickými základními útoky a vylepšenými, jenž udělovaly magické poškození.

Rune Prison byl již zde přítomný, pouze na E, místo dnešního W. S Overload zase stačilo kliknout na cíl, žádný skillshot zde nebyl. Pokud jste Ryze dokázali zranit na nízkou úroveň zdraví, staly se jeho schopnosti ještě silnějšími díky pasivce. Postava tak byla velmi silná jak 1v1, tak i v teamfightech.

Tato podoba Ryze neměla dlouhého trvání a svého prvního reworku se dočkal 2. prosince 2009 v patchi V1.0.0.61 tedy jen pár dní poté, co League of Legends oficiálně vyšlo jako hotová hra.


1. Rework

První rework se zaměřoval na redukci cooldownu. Schopnost Arcane mastery se úplně přepracovala a přesunula na pozici pasivky. Díky ní se ryzovi po použití jakékoliv schopnosti snížili cooldowny na ostatních o 1,5 sekundy. Q – Overload navíc přidávalo pasivně 2/4/6/8/10% cooldown redukce. Díky tomu se z Ryze stalo v podstatě ADC. Ovšem místo základních útozků létala kouzla. Ultimátka přidávala poškození do okolí a léčení v podobě Spell Wampu.

Původní ultimátka se přesunula na E a snížilo se jí poškození i počet skoků. Zde se prvně objevuje snaha o začlenění množství many do poškození schopností. Tři základní spelly získávají přepočet dle maximální many.

Riotu se ani toto rozložení schopností nelíbilo, a tak přišel v únoru roku 2011 další rework.


2. rework

Další větší úprava Ryze byla spíše balanční. Většině schopností bylo upraveny přepočty, poškození a cooldowny. Opět se do celého konceptu více zakomponovala mana. Ultimátka nyní totiž přidávala podle ranku 75/150/225 many.

Trvalo to pouze něco přes rok a Riot si tuto postavu vzal opět do hledáčku. Stalo se tomu tak 1. května 2012.


3. rework

Další rok a další rework. Riot opět balancoval úplně každou schopnost. Spell Flux se dočkal přepočtu dle aktuální many a ultimátka pro změnu opět nepřidávala manu. Místo toho Ryze po vykouzlení ultimátky získal rychlost pohybu. Blížíme se tím podobě, ze které si starého Ryze pamatuje nejvíce hráčů.


4. rework

V patchi 5.8 se Ryze dočkal dalších velkých úprav. Schopnosti nyní dávaly stacky Arcane Mastery, které poskytovaly štít a zmenšovaly cooldowny. Overload se změnil na skillshot a Spell Flux byl velmi upraven. Ultimátka pasivně přidávala další cooldown reduction. Krom schopností získala postava i kompletně nový model.


5. rework

Výsledek posledního reworku z patche 6.14 můžeme v současnosti spatřit ve hře. Ryze získal úplně novou ultimátku, upravené schopnosti i nový vzhled. Ani tato verze se nevyhnula problémům. Mezi největší patří balancování postavy pro SoloQ a zároveň kompetitivní hry. Ryzova ultimátka Realm Warp je na nejvyšší úrovni velice silnou schopností, která dokáže měnit tempo zápasu. V SoloQ je ale téměř nepoužitelná bez větší koordinace.


Bude další rework?

Balancování této postavy je velmi obtížné. Pokud se právě nedočkáváme úprav, většinou to znamená, že je Ryze příliš slabý a prakticky se nehraje. Jakmile stoupne jeho obliba v SoloQ, okamžitě se ho dočkáme i v kompetitivních hrách kvůli jeho 1v1 potenciálu spojeného s dobrým wave clearem v pozdější fázi hry. K tomu připočtěte ultimátku, jenž při dobré souhře může týmu zařídit mnoho objectivů. Není tedy vyloučeno, že se opravdu dalšího reworku dočkáme.

Na toto téma v League of Legends komunitě vzniklo opravdu hodně vtipů. Někteří dokonce hledají rework v každém videu od Riotu. Možná se jednou trefí.


Věděli jste, že...?

  • Ikonky kouzel u Ryze se měnily “pouze” čtyřikrát.
  • S Realm Warpem můžete vyhnout například Karthusově ultimátce.
  • Původní titul Ryze byl Rouge Mage.
  • Triumphant Ryze se původně jmenoval Champion Ryze, později Trophy Ryze.
  • Skin Young Ryze se dal získat pouze při zakoupení sběratelské edice hry.