Podzim se blíží a s ním i velmi očekávaný turnaj Worlds 2020, který se uskuteční v čínské Šanghaji. Datum je stanoveno na 25. září a finále se odehraje na půdě dosavadního mistra čínské LPL 31. listopadu. V Číně už se jednou turnaj konal. Bylo to v roce 2017. Tehdy souboj o Summoner’s Cup vyvrcholil v pekingském národním stadionu Ptačí hnízdo. Ani tento rok nebudeme ochuzeni o závěr na velkém stadionu. Riot na poslední chvíli pro finálový duel zvolil právě dokončovaný Pudong Soccer Stadium v Šanghaji. Pojďme se podívat, jakou sledovanost můžeme očekávat dle minulých let.

Jak se daří League of Legends v porovnání s konkurencí?

První světový šampionát se odehrál roku 2011 ve Švédském Jönköpingu v rámci události Dreamhack. Formát čítal pouze 8 účastníků, prizepool se vyšplhal na 100 000 dolarů a na celé akci se dohromady sešlo 1 200 fanoušků. Společně s 300 000 diváky na streamovacích platformách sledovali, jak první pohár světového šampiona zvedla britská organizace Fnatic. Nejvyšší počet diváků dosáhl 69 000 a celkový počet zhlédnutí se vyšplhal na 1 690 000.

Během následujících osmi let Riot dokázal, že podporovat esport a esportovou komunitu, produkci a zkrátka vše, co k tomu patří z pozice herního studia, přináší své ovoce. Worlds 2019 se zapsaly do historie rekordem v podobě téměř 4 000 000 sledujících. Jednalo se o bitvu evropského giganta G2 s korejským SKT T1, která se odehrála 3. listopadu. Pokořila tak pouze týden starý rekord, který na tom stejném turnaji nastolil zápas mezi SKT T1 a Splyce. Ten sledovalo 2 500 000 diváků.

Poprvé v historii se naměřil vyšší počet sledujících na YouTube.

Ostatní esportové turnaje však nezůstávají v závěsu. Historicky nejúspěšnějším eventem je ESL One 2019, který se odehrál v polských Katowicích. Během dvou týdnů si na stadion Spodek Arena našlo cestu přes 174 000 esportových nadšenců, kteří sledovali turnaje v Dota 2, CS:GO nebo Starcraft 2 a celkově se na ně dívalo neuvěřitelných 232 milionů sledujících.

Mezi turnaji, které zastřešují pouze jednu hru, je ovšem League of Legends opět šampionem. Jeho největším konkurentem se stal v roce 2019 event Fortnite World Cup. Ten přišel na esportovou scénu se stejným stylem jako na tu herní. Epic Games investovalo do kompetitivní scény přes 100 milionů dolarů. Červencový turnaj si v jeden den naladilo bezmála 2,5 milionů uživatelů, kteří na streamu celkově zůstali přes 22 milionů hodin. Vítěz si odnesl neuvěřitelné 3 miliony dolarů (téměř 67 milionů korun).

Worlds 2020

Hned po korunovaci stávajících šampionů FunPlus Phoenix, kteří si ve finále minulého ročníku poradili s G2 dominantním výsledkem 3:0, Riot Games přišlo s oznámením, že příští turnaj se bude konat opět v Číně. S příchodem koronavirové krize se ale kolem akce zrodilo velmi mnoho otazníků.

O pár měsíců později, 11. května tohoto roku, se zástupce ředitele ChinaJoy (společnost, která stojí za pořádáním jedné z největších výstav her a digitální zábavy v Číně) nechal slyšet, že Worlds 2020 se nebudou rušit ani přesouvat. Jenže 9. července bylo ovšem vše zas jinak a několik zdrojů potvrdilo opak.

Rod “Slasher” Breslau na twitteru informoval o zrušení veškerých plánovaných mezinárodních sportovních akcí v Číně po zbytek roku 2020 (nevztahuje se na kvalifikační turnaje pro Zimní Olympijské Hry 2020). Plánované Worlds by se tedy musely přesunout, zrušit nebo odehrát kompletně online. Informaci následně potvrdil i server apnews.com. Zde ovšem přišla na řadu jedna z velmi diskutovaných otázek. Je esport skutečně sportem? Tuhle debatu přenecháme jiným a pouze sdělíme, že v tomto případě můžeme být možná radši, že se o tomto tématu ještě horlivě diskutuje.

Až 31.7. jsme se dozvěděli bližší informace zprostředkované přímo Riot Games. Na svém YouTube kanálé zveřejnili video, kde potvrzují, že se turnaj opravdu uskuteční a také jsme se dozvěděli první informace spojené s Worlds 2021 a 2022.

Dne 7.8.2020 příchází opět Rod Breslau na svém twitterovém účtu s novou informací. Světový šampionát v Honor Of Kings (MOBA hra z dílny Tencentu), bude prvním větším esporovým turnajem, který se v Číně odehraje za přítomnosti diváků. Datum konání se stanovilo na 16. srpna a diváci se musí prokázat občanským průkazem, doložit zdravotní stav a také projít testem na zvýšenou teplotu. 

Co to znamená pro Worlds ještě není zcela jasné, ale existuje zde šance, že minimálně část fanoušků by se mohla na šanghajský stadion dostat.

Riot a esportové plány do budoucna

Letošní Worlds se měly zapsat do historie jako majestátní událost. Největší show v historii esportových turnajů. Přeci jen se jedná o jubilejní 10. světový šampionát, a když si vzpomeneme například na strhující videoprojekci z roku 2019 můžeme se jen dohadovat o tom s čím by Riot přišel letos. Nebo ne?

Esportový gigant nemá v plánu si příležitost mohutných oslav utéct a přišel s několika zajímavými informacemi. Jedna z nich je, že se putování po městěch, dočkáme příští rok. Letošní show bude mít především digitální podobu. Dozvěděli jsme se také, že Worlds 2022 se navrátí do domovského regionu Severní Ameriky. 

Za zmínku stojí i již ohlášený a doposud největší turnaj v TFT o kterém se můžete dočíst zde, nebo dlouho očekávané ohlášení prvního světového šampionátu ve hře Valorant, o kterém stále nevíme takřka nic.