Evropská nejvyšší liga sehnala za poslední 2 roky řadu velkých sponzorů a partnerů. Patří mezi ně automobilka Kia, KitKat, Alienware a mnoho dalších. Ve středu 29. 7. přišlo relativně rutinní oznámení o dalším partnerství s u nás méně známou společností NEOM.

NEOM je technologická firma ze Saudské Arábie. V této skutečnosti byl ovšem velký problém, na který začala poukazovat komunita v čele se členy vysílání LEC. Svůj nesouhlas s partnerstvím vyjádřila na twitteru jména jako Quickshot, Sjokz, Laure, Drakos, Medik, Vedius, Ender, Darius, FoxDrop, YamatoCannon a další. Celý výčet je daleko delší. Situace si všimli v americké LCS a do konverzace se přidal například Doublelift, Ovilee, MarkZ a Dash. Situaci komentovali i další členové Riotu.

Nejvíce se partnerství samozřejmě dotknulo LEC členů a Froskurinn, která komentuje samotné hry a je členkou LGBT komunity. Celé partnerství mezi LEC a NEOM vzbudilo poplach kvůli skutečnosti, že firma ve velkém spolupracuje s vládou země, ve které jsou jakékoliv projevy LGBT postaveny mimo zákon.

Froskurinn samozřejmě přidala i svůj komentář.

Přitom LEC minulý týden plně podporovalo LGBT komunitu v rámci pride víkendu, jenž se konal v Berlíně. Toto město totiž zároveň hostí zápasy LEC. Na sociálních sítích i při vysílání se objevovalo duhové logo LEC. Tato skutečnost ještě více podtrhovala absurdnost celého partnerství.

 

Celá situace vyeskalovala nejen na Twitteru a Redditu, ale nejspíše i interně přímo v Riotu. Partnerství bylo oznámeno 29.7. ve 13:19 a skončilo 30.7. ve 3:35, netrvalo tudíž ani 24 hodin. Ředitel esport oddělení pro EMEA region (Evropa, střední východ a Afrika) se ve svém prohlášení odvolává na zbrklost při vytváření nového partnerství. Slibuje pak přehodnocení vnitřní struktury vedení, aby se podobná situace neopakovala.

Hodně lidí se nyní dohaduje, jak moc bylo partnerství nevhodné a přirovnávají ho k vlastnění Riotu čínským Tencentem. Právě čínská vláda, se kterou Tencent spolupracuje, také přistupuje špatně k uznávání lidských práv. Na druhou stranu partnerství Neomu by se do vysílání promítlo mnohem více. Komentátoři by totiž byli nuceni toto partnerství přímo promovat dle smlouvy, a právě proto se kvůli tomu mnoho lidí ohradilo. Neom měl původně sponzorovat segment zaměřený na kontrolu vize na Summoner’s Riftu.