Bývalá kometátorka čínské ligy LPL a evropské LEC, Američanka Indiana “Froskurinn” Black, na svém Twitteru včera podpořila Riot v debatě kolem nového sponzora FTX zabívajícího se kryptoměnami, proti kterému se někteří bouří. Abychom celou situaci správně pochopili musíme se vrátit o několik týdnů zpět.

Na začátku června letošního roku totiž severoamerický tým TSM získal nového sponzora, společnost FTX, která podpořila hráče a manažery v černobílých dresech rekordní částkou 4 miliardy korun (více o tématu najdete v tomto článku). Z týmu TSM se tak stal FTX TSM, jenže ne všude. Právě Riot nepovoluje ve svých ligách zmínky o firmách zabývajících se obchodem s kryptoměnami, ať už se jedná o název týmu nebo logo na dresu. LoL a Valorant sekce tak zůstaly touto sponzorskou dohodou vizuálně nedotčeny.

Včera však Riot oznámil partnerství s tou samou firmou – v severoamerické lize LCS nyní budeme od komentátorů slýchat frázi “FTX gold lead”. Jak je tedy možné, že Riot nejprve týmu TSM zakáže zobrazovat sponzora na dresu a v názvu, a poté ho sám propaguje během hry?

To vysvětlil na svém Twitteru publishing manažer LCS Michael Sherman. Podle něj sponzor zakázaný není, pouze jeho zobrazení na místech, ze kterých ho z vysílání nelze odebrat. Pro americké vysílání se zobrazením sponzora tohoto typu problém není, ale zákony v různých mezinárodních vysíláních by mohly hazardní firmy zakazovat.

V případě, že by šlo například o stream v Němčině pro německé publikum, problém s komentářem nenastane, jelikož ten anglický nahradí Němčina. Loga partnerů na dresu či názvy týmů se však nemění, ať už vysíláte v jakémkoli jazyce, proto se zde hazard nesmí vyskytovat. Riot se takto chrání před zákazem vysílání LCS v různých zemích světa.

Tento druh sponzoringu už v LCS dokonce druhým rokem probíhá – ligu totiž sponzoruje značka piva Bud Light, na zmínku o tomto alkoholickém nápoji však narazíte pouze v originálním anglickém streamu ligy.

Komunita se v tomto ohledu nedokáže shodnout, co je správné. Někteří nevidí v situaci problém, jiní si myslí, že Riot nejedná s TSM fér. Velké části hráčů vadí samotné spojení kryptoměn a esportu, protože považují podobné firmy za “scam”.

A nyní se znovu vracíme k tweetu Froskurinn. Té by sponzoři z oblasti hazardu, alkoholu či dokonce pornografie nevadili. Komunita sledujících podle jejích slov postupně stárne a sponzoři nevhodní pro dětské publikum tedy mají k esportu otevřené dveře, i tak by se ale prý měly tyto značky propagovat opatrně a s upozorněním, že mohou ubližovat. Přítok peněz od těchto firem by podle americké komentátorky posunul úroveň esportu na novou úroveň.