Je Potřeba něco změnit? A proč jsou problém i esport organizace?

Tento článek směřujeme spíše majitelům organizací než běžným čtenářům. Ale i ty by mohlo zajímat, jak to v českém esportu vypadá.

Dobrý den, jmenuji se Jiří Kaláb a s Martinem Stříbrným děláme manažery League of Legends týmu AS Trenčín esport – úřadujícím šampionům oficiální československé LoL ligy. Společně jsme vyzkoušeli působiště ve spoustě organizacích a zjistili jsme, že situace vypadá všude stejně. Organizace hráčům proplatí cesty, ubytování, dresy a tím to končí. Jednou za čas se najdou peníze i bootcamp, nebo něco přiteče od sponzora, když nějaký zrovna u organizace je.

I tak to většině hráčům nestačí, a proto jsme snažili vždy na vlastní pěst do organizace přivést sponzory, i když to v náplni naší práce nebylo. Chtěli jsme pro hráče vždy zařídit maximum. Když se jim nezajistí dostatek finančních prostředků, aby se mohli plně soustředit pouze na trénink a hraní, bývají nespokojení. A kdo by se jim divil, většina z nich v Česku a na Slovensku hraje už dlouho pouze o nevelké prizepooly a nemají motivaci tu dál pokračovat nebo se tomu věnovat naplno. Raději hledají cestu do zahraničí, nebo si složí tým na „for fun“ hraní s kamarády, který nevydrží. Ale tohle není problém, o který chci mluvit. To, že hráči požadují finanční zajištění, neznamená, že oni jsou ti špatní. I v méně ekonomicky vyspělých a stabilních zemí funguje financování esport týmů lépe, než u nás, tak v čem vězí ten problém?

Ano, vidíme u nás i výjimky jako eSuba, Team Sampi nebo Inside games, ale za nimi stojí velký investor, nebo sponzor/skupina sponzorů a jen u vybraných esport titulů, takže stále (až na Team Sampi) nemůžeme mluvit o plně profesionálních esportových organizacích. Nyní se pomalu dostáváme k tomu problému, proč u nás nemáme více profesionálních nebo poloprofesionálních organizací. Co se tu děje? Jak to vylepšit?

Možná vás to zarazí, ale může za to ta naše Česká ješitnost a vlastnosti. Každý si tu děláme vše na vlastním písečku a staráme se jen o vlastní organizaci, i když to pomalu finančně nezvládáme. Většině organizacím se vyplatí nevlastnit dobrý tým, aby hráčům nemusely nic dávat, a proto nejlepší hráče raději ani neosloví a počkají, než se tým hráčů sám ozve s tím, že hledá organizaci, jen proto, že ji potřebuje. A to je chyba! Organizace by měly podmínky vytvářet a lákat na ně týmy/hráče a ne čekat s prutem u rybníka, až se něco samo chytí.

Téměř každý den vidím, jak vznikne nová organizace, u které jsem si stoprocentně jistý, že neuspěje. Nenapadlo někdy budoucí nebo současné majitele těchto organizací napsat do nějaké se silným jménem a stabilitou? Posílit je na naší scéně jako investor, majitel nebo jako člen vedení? Přestat se starat jen o vlastní malý píseček a začít se starat o velkou pískárnu s větším zázemím? Více investorů, majitelů a lidí ve vedení nemusí být na škodu, naopak by to pomohlo. Vždyť takhle funguje většina sportovních týmů, které většinou vlastní skupina vlastníků. Ti pak nominují někoho, kdo se stará o chod a zároveň jednají o tom, jak to v týmu bude fungovat, kam budou putovat peníze, jaké sponzory přivedou apod.

Proč se to nemůže dít i v esportu i když s menšími částkami? I tak by to mohlo pomoct k profesionalitě naší malé scény. Zmenšil by se počet malých organizací, které tu mezi sebou bojují o hráče a sponzory a kteřé nemají pomalu co nabídnout, jelikož nemají jméno nebo stabilní vedení a marketing, jenž by tým udržel v chodu.

Chápu, že si většina nových majitelů říká: „Založím si organizaci dám šanci nějakým hráčům, případně budu za ni hrát“, ale takhle by to nemělo fungovat. Měli by mít nějaký finanční plán, někoho ve vedení a další management, který pomůže s chodem organizace. Pokud tohle bude tým postrádat, dopadne jako většina. Jen pár nováčků se tu chytí a to jen díky úspěchům jednoho z jejich týmů. Co je víc? Dosažení na ojedinělý úspech nebo vytvoření dobrých herních podmínek pro hráče, tím si je udržet a zajistit si úspěchy i do budoucna. Jakou cestou se chcete prezentovat?

 Na závěr, pointa tohoto příspěvku je jednoduchá. Přestat se starat jen o vlastní záhonek, začít místo toho budovat velkou zahradu s ostatními, spolupracovat na rozvoji určité esportové organizace a tím i pomoct esportu v Česku. Ten se ničí konkurenčním bojem malých organizací, které nedokážou nabídnout lepší podmínky hráčům, což by spolek majitelů/investorů pod jednou organizací dokázal. Staral by se o chod a kam tečou peníze. Vytvořil by tím i silnou jednací skupinu pro případné sponzory. Více hlav dokáže víc, ale prvně se musí ty hlavy shodnout na společném plánu a nezačít se hádat, jen protože jeden člověk dal do týmu méně peněz než druhý. Známe se jsme Češi.