Zpět na článek

Diskuze: Caps na tiskové konferenci: Podcenili jsme Nautiluse a nechali hrát FPX přesně to, co chtěli

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Petr
Petr
16. 11. 2019 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No to ze prejeli skt, bych uplne nerekl.Faker pokazil vsechny 3 hry

Cheezy33
Cheezy33
12. 11. 2019 07:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tpč chápu, že skloňování je pro tebe mega těžký. Příště tu největší chybu nedávej do názvu článku dík

Argimlas
Argimlas
13. 11. 2019 07:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 A já myslel, že se tu rozjela diskuze ohledně tiskovky nebo finále, ale tady se řeší tohle. ...

Cheezy33
Cheezy33
12. 11. 2019 18:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Ještě mi řekněte že slovo Varus byste skloňovali Varus bez Varuse a můžete rovnou skončit s psaním

Cheezy33
Cheezy33
12. 11. 2019 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Folei
"když už, tak by Nautilus nespadal pod „dinosaurus“, ale pod „génius“;"

dál to číst ani nebudu protože je to něco hrozně nudnýho
génius bez génia stejně jako dinosaurus bez dinosaura

Elden43
Elden43
12. 11. 2019 18:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Nautila ( :-) ) bych pod 2.1 urcite neradil (je tam vyjimka na jmena reckeho/latinskeho puvodu a etymologicky vychazi z staroreckeho nautilos - namornik).

S 1.3a), treti odstavec souhlasim, ale text chapu tak, ze se vyjimka pro neuzivani latinskeho sklonovani uplatnuje pouze v neprimych padech, tj. padech, ktere nepoji slovo s predlozkou. Pokud si vzpominam spravne, tak akuzativ je vzdy primy pad, proto by se na nej vyjimka vztahovat nemela a Nautilus by mel byt v kontextu nadpisu tohoto clanku vysklonovan dle latinskeho vzoru.

Na druhou stranu ze zkusenosti vim (zil jsem mnoho let s vystudovanou akademickou cestinarkou), ze sklonovani prave latinskych a reckych jmen v cestine podleha pomerne velkemu vyvoji a kazda nova verze akademickych pravidel k nim pristupuje trochu odlisne; meni se tedy co cca 20 let. Cetl jsem kdysi i nejaky rozhovor s reditelkou Ustavu pro jazyk cesky a ta tohle tema zminovala jako pomerne obtizne na zpracovani a se spoustou neshod i v akademicke obci. Co vim, tak se pripravovala nova sada pravidel, ktera povolovala ve vice (vsech?) pripadech dubleta.

Daria bych osobne hodil do jednoho pytle s Nautilusem (instrumental, sklonujeme nelatinsky! :-) ), ale resil bych ho, az vyhraje worlds, protoze si to jinak nezaslouzi :-)

Folei
Folei
12. 11. 2019 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Elden43: Má chyba, slyšel jsem u Nautiluse koncovku -ius, pro jsem si stál za kategorií génius, díky;)

Nautiluse bych dle mého odkazu zařadil pod kategorii 2.1, popřípadě 1.3 a) třetí odstavec.

Co vůbec Darius? Shodneme se na něm?

Elden43
Elden43
12. 11. 2019 14:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Folei: urcite? Mea culpa za pouziti zivotnych jmen (ale v pripade sklonovaciho souboje "Dinosaurus" vs "Genius" si stojim za dinousaurem - o nautilech/dinosaurech, ne o nautilích/géniích).
V pripade sklonovani osobnich jmen se pak v tebou zminovane prirucce pise, ze se anticky zpusob sklovonani neuplatnuje pro... (podminky) ... v pripade uziti v neprimych padech; tzn. v pripade nominativu nebo akuzativu se uziva a koncovka jmena se odtrhava.

Porad ale muze byt, ze se mylim; alespon mame zajimavou dizkuzi :-)

Folei
Folei
12. 11. 2019 12:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Elden43 Ahoj, bohužel se mýlíš a to hned 2×:
1) když už, tak by Nautilus nespadal pod „dinosaurus“, ale pod „génius“;
2) odkazuješ se na podstatná jména, nikoliv osobní jména. Tady jsou pravidla pro skloňování osobních jmen – http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=320&dotaz=osobn%C3%AD%20jm%C3%A9na%20mu%C5%BEsk%C3%A1%20zakon%C4%8Den%C3%A1

„Tzv. antický způsob skloňování se neuplatňuje vždy, když jméno končí na -us, -as, -es, -os. Patří-li jména tohoto typu novodobým nositelům (a pisatel nechce záměrně zdůraznit jejich antický původ) nebo jde-li o jména jiného než latinského či řeckého původu, která však mají zakončení obdobné jako jména antická, neodtrháváme v nepřímých pádech zakončení -us, -as, -es, -os, ale přidáváme pádové koncovky k celému jménu (Angus – 2. p. Anguse – 5. p. Angusi).“

„Patří-li jména tohoto typu novodobým nositelům...“ – Nautilus je novodobým nositelem, stejně tak Darius;)

Elden43
Elden43
12. 11. 2019 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Feak: Cheezy te chtel asi ne moc milym zpusobem upozornit na sklonovani muzskych zivotnych jmen (prevazne) latinskeho puvodu (s koncovkou -us, ius). Nautilus se pak sklonuje dle vzoru "dinosaurus", tedy "Podcenili jsme Nautila". Znamejsi jsou priklady s "jmenuje se Zeus / videli jsme Dia", kde uz lide tolik chyb nastesti nedelaji.
Vice informaci trebas na http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=229 ;-)

Filip Vít
Filip Vít
12. 11. 2019 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cheezy33 Ahoj Cheezy33!
Promiň, že jsem tak smělý, mohl bys moji hrubku ve skloňování opravit, abych se mohl poučit a příště se to již nestalo? Díky!

Reklama
Reklama